الحلقة السادسة (ف2)


لكتاب: خلف هذه الجدران  
الجزء الخامس
بقلم: هبة عبد العظيم نور           
الناشر: المؤلف
رقــــم الإيداع: 00000/2017م
**************************

مورنينج طنط

موريننج رامي , دي بقى مدام ليليان صاحبتي الروح بالروووح, وسيدة اعمال هايلة جدااااا

جود هههه هالو طنط ليليان

طنططط !!!!

أو سوووووري قصدي مدام ليليان هههههه

ههه ايوة كدة , خليك سمارت , تعرف انك امور خالص يا رامي وهحتاجلك

نعمممممممممم !!!

هههه مدام ليليان فتحت شركة دعاية واعلان مهولة ومحتاجة موديل اعلان امور زيك يا رامي

ههه أها , فهمت , اسمها ايه الشركة دي يا مدام ليليان ؟

اوفرسيز للدعاية والإعلان

هههه دي تنفع اسم شركة سفريات

ما هو انا فعلا عندي شركة سياحة وسفريات اسمها اوفرسيز

جود مدام ليليان جود , لكن هتديني كام على الإعلان ؟؟؟؟؟

هههههههههه دانت باين عليك شاطر قوي

لازم يكون شاطر ههههه انتِ ناسية اني خالة مامته يا ليليان !!!

طيب اقعد يا رامي واقف ليه ! عايزين نكمل اتفاقنا

اوكيه

تشرب ايه الأول ؟

ياريت كابتشينو

اوكيه , يا مترررر متر

امرك مدام

تلاتة كابتشينو , مش هتاخدي معانا كابتشينو برضو يا لولى ؟

مافيش مانع يا ليليان

هاي راااااااااااااااااااامي

هاي ديناااااااااااااا هاي ماجييييي

ههههه دانت باين عليك ولد عفريت يا راااااامي, على العموم احب  الشاب اللي يجذب البنات , ده معناه انك هتكون موديل رائععععععععع

ههه مش جذاب قوي يعني , دول صاحباتي

ههه لو ما كنتش جذاب ما كانش زماني قاعدة بتفق معاك على إعلان دلوقتي , شوف يا رامي , انا همضي معاك عقد احتكار لمدة خمس سنين

وايه لزومه ؟

لزومه طبعا انك ما تشتغلش غير مع شركتي وإلا هيكون في شرط جزائي كبير

ممممم ايه رأيك يا طنط لولى ؟

اتفضلوا الكابتشينو

 ميرسي , انا عن نفسي موافقة ومش شايفة مشكلة يا رامي , دي اول خطوة عشان تكون رجل اعمال ناجح , لكن قوليلي يا ليليان العقد ده هيكون بكام في السنة ونسبته كام على كل إعلان

بالراحة عليا شوية يا لولى انا مش قدك ههه ولو اني عارفة اني مش هغلبك , شوفي يا ستي, انا هديله خمسة وعشرين ألف عن كل إعلان وبعد كدة هو وشطارته بقى لو نجح معايا وحققنا ارباح كبيرة هديله خمسة في المية من قيمة كل إعلان

لا , تديله عشرة في المية

خلاص يا لولى موافقة ومش هنختلف , لكن الشرط الجزائي بقى ولو فسخ العقد قبل انتهاء الخمس سنين هيكون 100 الف جنيييييييييه

نو بروبلم , وهو مش هيفسخ العقد , مش كدة يا رامي ؟

هههه وانا هفسخه ليه طالما هاخد فلوس !!!!!

ههههههه مش قلتلك يا لولى الولد ده طالعلك ؟

هههه ودي حاجة تسعدني

طيب اوكيه كدة يا رامي اتفقنا , انت بكرة تجيلي على الشركة عشان نمضي العقد

لا بكرة مش هينفع

مش هينفع ليه ؟

عندي مدرسة وبعدها عندي تلات درووووووس

ههههههه يا ننووووس !!! انت في سنة كام ؟

ثانوية عاااااااااااااامة

هههه خليك في الدعاية احسن , على العموم خلاص , شوف انت فاضي امتى وأنا هديك الكارت بتاعي اتصل بيا ونشوف المعاد اللي يناسبنا احنا الاتنين

اوكيه يا مدام ليليان

اتفضل الكارت يا رامي وما تنساس تتصل بيااا

لا مش هنسى , طيب بيس بقى دلوقتي عشان صاحبتي اللي مستنيها جت

ههههه روح يا شقي , لذيذ قوي رامي ده يا لولى وشكل الدعاية معاه هتكسر الدنيااااا

طبعااااااا ههه مافيش شك

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
مااااااام, هي مام فين يا دادة صالحة ؟ اوعي تقولي مش هنا , انا شوفت عربيتها تحتتتتت

هه لا هنا من حوالي نص ساعة ودخلت تغير هدومها

ماااااااااااااااام

يس رااااااااامي يس , كاميننننننج
******
هاواريو مام ؟

فاين بيبي , ازيك يارامي

كويس جدااااااا , عارفة قابلت مين النهاردة؟

مممم ؟

طنط لولى ومعاها واحدة صاحبتها اسمها مدام ليليان , تعرفيها ؟

مممم ليليان , ليليااااان أهااااا افتكرت هي في سن طنطي لولى تقريبا, و لونها برونزي كدة  ودايما تلبس نضارة اسودة  , مش هي دي ؟

ايوة هي

مالها ؟

اصل هي عرضت عليا اشتغل معاها في الدعاية ههه بتقول عليا موديل جذاب

ههههههههههههه اكيدي جذاب , انت ماي صن , اوكيه , نو بروبلم , حاجة لذيذة موت , اشتغل معاها , دي حاجة هتخليك مشهور خالص يا رامي , كل ما تمشي في مكان يشاوروا عليكككك وممكن كمان يشوفك منتج سينيماتي وياخدك تمثل معاها افلامانات كتيرررررر, وشوف بقى هيبقوا معجبيناتك قد ايه ههههههه

يعني انتِ موافقة مام ؟

شووووووووور , واي نوووووت !!!

أنا جييييت ؟ شكلكو كدة يا مامي انتِ ورامي بتتفقوا اتفاق من وراياااااااا ههههه

ههه تعالي قولي لأخوكي كونجريتيوليشن

وااااااااااي ؟

هيشتغل موديل اعلان وهيبقى مشهوووور

واوووووووووو , ريلي رامي ؟

ايوة حقيقي ههه ايه رأيك يا ايتن ؟

موافقة طبعااااااااا هههههه دانا هقول لكل صاحباتي اخويا موديل اعلان فظيععععععع

طيب مش تستني لما اعمل اعلانات الاول !!

طيب يلّا , انا مستعجلة مووووووووت ,هتعمل اول اعلان امتىىىىىىى ؟

لما اتصل الأول بمدام ليليان واحدد معاد عشان امضي العقد ,...........مام  , طنط لولى قالتلي ان العقد كويس قوي , عقد احتكار بخمس سنين وهاخد خمسة وعشرين الف غير نسبتي عن كل اعلان

نايس رامي , صو جود

لكن في شرط جزائي لو اتفسخ العقد , هدفع 100 الف جنيه

وليه تفسخ العقد !!!

فعلا يا ماما ههه بكرة هتصل بمدام ليليان واحدد معاها معاد

برافو رامي ههه

بس انا خايف داد يرفضضضض

وليه يرفضضضضضض !!! وليه تقوله كمااااااااني !!!! مش تقوله رامي , داد بتاعك لو عرف مش هيوافق وهيقف في السكات بتاعتكككككك

يس رامي , مش تقول لدادي , لما تبتدي اعلانات وتشتهر ابقى ساعتها قوله

اوكيه ايتن , وانا شايف كدة برضو

رامي اخويا هيبقى سوبر ستااااااااار واوووووووووو ههههههه

اوعي يا كريزي انتِ ههههه لازم اعمل تشاتينج حالا مع شاهي , جود نايت , اشوفك الصبح

جود نايت رامي , مامي انا داخلة اذاكر

حبيبتي مش تذاكري كتير , المذاكرة كتير مش كويس على يور أيس

يا مامي انا ثانوية عااااااامة ,لازم اتعب شوية اموووه اشوفك بكرة مامي ,جود نايت

جود نايت ماي بريتي دوتر , بتتعب كتير البنت دي , مسكينة , الثانوية العميانة دي فزيعة فزيعة فزززززيعة , فين رموت التليفيجن معاد المسلسل الاجنبي بتاعي مممم اهو , لولوووووووو فين الجوس بتاعيييييييي

حاضر يا مدام نسرين    

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
أيّوووه ع الكلام الحلو اللي بيسمعهولي الولا ربيع كل ما بنشوفوه يمة القهوة , وربنا حسينا زي ما نكونوا شابة بنت سبعتاشر وحبيبي بيتغزل فيا...حبيبي!..ايّووووه !كلمة حلوة قوي ما حسيناش بيها إلا اما بصينا في عنين ربيع .عنين الولا زي ما يكونوا بحرين من غير شط واحنا غَرَقنا فيهم,ايّوووه ع الحب يا جدعاااااان....طب وبعد الحب! دا الولا خاطب وباين عليه بيحب البت خطيبته! ايّووووه عليكِ وعلى حظك النحس يا توحا يا بنت الريس بنداري...لا , احنا كدة عقلنا هيشت من كتر الكلام مع روحنا.. هنطلبوا سعاد اختي نفضفضولها بدل ما نطقوا

ترررررررررررررررررررررررررررررررررررررن ترررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن

الو ايوة يا توحااااا

مساء الخير يا سعاد

يسعد مساكي يا توحا

فاضية ولا وراكي حاجة ؟

فاضية يختي , عادل في القاهرة عند المخفية

طب كويس , اصل احنا عايزين نفضفضوا معاكِ بكلمتين بس أمانة عليكِ ما تقولي لحد , الكلام اللي هنقولوه ده سر ما يطلع لا لعدو ولا لحبيب

قلقتيني يا توحا , مالك يختي ؟

سعاد . اني .......................... اني بنحب يا سعاد

بتايه ؟؟؟؟؟ ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ايّووووووووووووووووه بتضحكي على ايه يا سعااااااااااااااد ! شايفاني متصلة ننكت معاكِ يختيييييييي !!!!!!!

هو انتِ بتتكلمي جد يا توحا ؟؟؟؟؟

ايوة بنتكلموا جد , حبينا , فيها ايه دي !!! هو اني مش واحدة ست وعندي قلب !!!!!!

ايوة يختي بس الكلام ده ..........

عارفة هتقولي ايه , الكلام ده فات أوانه , مش كدة يا سعاد ؟

ما تأخذنيش يا توحا , بس كل وقت وله أدان , دانتِ ابنك راجل وعنده بت بقت عروسة ماشاء الله , نورهان كَبَرت ودخلت اعدادي

ايّوووووووووووووووه واني مالي اني ومال ابني ومال بنته !!!!!! اني لا ذنبي ان عندي ولا ولا ذنبي ان بنته كَبَرت , اني مش شايفة دلوقتي غير العمر اللي فاضلي وعايزة نتهنى بيه في ضل راجل يحبني ونحبوووووووه

مممممم وده يبقى مين يا توحا ؟

ربيع صبي القهوجي اللي في القهوة اللي ع اليمة التانية

ايييييييييييييييه ! صبي قهووووووووجي ! يعني ولا شحات وجعان وأكيد ضَحَك عليكِ بكلمتين عشان يكوش على فلوسكككككككككككك

وربنا ظلمتي الجدع يا سعاد , ربيع خاطب , ولا يعرف اني بنحبوه ولا حاطاه في دماغي

خاطب ! وكمان ما يعرفش !!! وانتِ كان ايه اللي عجبك فيه بقى ؟؟؟

كل حااااااااااجة , جدع زي القمر يا سعااااااااد , شباب وجمال وقوة

ممممم طب وده حتى لو رضَى بيكِ هيرضى عشان ايه ؟

اني لسة في عز شبابي يا سعااااااااااااد , اني لا عجزت ولا ضهري انحنى ولا سناني وَقَعت , اني اصبى من اصبى صبية فيكِ يا اسكندرررررررررررررية , غير ان عندي المال

المال اللي استخسرتيه في ابنك يا توحا هتديه للغريب !!!!!!!!

ابني اني لا ظلمته ولا حرمته , ابني صاحب محل وعنده المال والخير بين ايديه يامَا , نشوفوا اني نفسي بقىىىىىىى

طب وكلام الناس يا توحا ؟

يقولوا اللي يقولووووووووه , اللي يفكر في كلام الناس مش هيتهنى بفرحة طول عمررررره , احنا لا يهمنا الناس ولا كلام الناااااااس , من هنا ورايح مش هنفكر غير في روحي وبسسسسسس

انتِ مش بتقولي الولا خاطب ؟

يعني هو الخاطب ما بيفسخش خطوبته ! ده المتجوز بيطلق يا سعاد

وانتِ بقى مين قالك انه هيرضى يسيب خطيبته ! مش يمكن بيحبها ؟

الفقر والحب ما بيجتمعوش يا سعاد , وانا لو شاورتله بالمال هسيبيها ويجيلي

يا خوفي يا توحا لتخسري كل حاجة

ههههه مش توحا اللي تخسر يا سعاد , أنا ما نقعش إلا واقفة , والولا هنحطوه تحت جناحي ومش هيعرف يطير مني , ده اني توحا يا سعاااااااااااااد , سلام دلوقتي

.................... الله يسلمك , توحا اختي اتجننت , دي فاكرة روحها لسة شابة صغيرة تحب وتتحب , ربنا يستر على عقلك يا توحا , بت يا شوقيييييييييييييييييية

نعم يا ست سعااااااااااااد

شوفيلي حاجة دافية نشربوها

من عيني حاضر , نعملولك يانسون ؟

اعملي اللي تعمليه , ألا بالحق , البت اللي قلتي هتجيبها عشان تساعدك ما جاتش ليه ؟

ههه البت عطا , هتيجي بكرة الصبحية بإذن المولى

البت دي أمينة وعلى ضمانتك؟

اومااااااال , وإلا ما كنتش نجيبوها الفيلا , اطمني يا ست سعاد

طب روحي اعملي اليانسون يا بت , خدي الموبايل حطيه ع الشاحن

حاضر , ايّوووووه ده الموبايل سخن مولّع, كنتِ بتتكلمي من شوية ولا ايه ؟

توحا اتصلت بيا قالتلي كلمتين مخولولي عقلي

خير يا ست سعاد

وربنا ما نعرفوا خير ولا شر , بكرة يبان , روحي يا بت اعملي اليانسون

من عيني حاضر

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
تعالي ارتينا , هنا سركة سحن تفريغ كلمتوا انت عنه

اها , سركة كبير ماما

اكيد هه تعالي ورايا

********
كاليميرا

اهلا يا ست هانم

آديل موجود ؟

آديل !

أها

هه تقصدي الحاج عادل ؟

ههه هو آديل

بس الحاج عادل مش موجود والله

مس موجود !!!!! ممممم طيب ممكن قابلتو مين بداله ؟

ابنه الأستاذ احمد

أداكسي , فين اخمد دي ؟

في مكتبه

قوله ستيلا عاوزة انت ضروري

حاضر يا ست هانم , اتفضلي اقعدي انتِ والهانم الصغيرة على ما نبلغوا الأستاذ احمد

اوكيه , اقعدي ارتينا

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
تن تن استاذ احمد

ادخل يا ضيا , اقفلي انتِ يا هيومة دلوقتي وهنكلموكِ بعدين , ايوة يا ضيا

في واحدة ست خواجاية ومعاها شابة صغيرة الظاهر بنتها, و بتسأل ع الحاج عادل , ولما عرفت انه مش موجود طلبت تقابل حضرتك

خواجاية !!!! ودي عايزة ايه !!!! على العموم خليها تتفضل هي واللي معاها

حاضر يا استاذ احمد

اتفضلوا يا هوانم

إفخاريستو

هااااا

ههه إفخاريستو يعني سكرا , سكرا ليك , انتِ اسمك ايه ؟

ههه انتِ !! اني اسمي ضيا

هه إفخاريستو  ضيا , خد عسرة جنيي عسان انت

هههه متشكر يا هانم , حضرتك بتقولي جنيي زينا !!!!

هههه أنا  عيستو كتيرررر في اسكندرية , اعرف كويس لهجة زي اسكندرانية وأخسن هههه اني نخبوا بخر ونخبوا كل اهل اسكندريييييية هههه

هههه متشكرين يا ست الكل , الأستاذ احمد في انتظارك

هه إفخاريستو , تعالى ارتينا

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
تن تن كاليميرا

اهلا يا مدام اتفضلي

هه أنتِ ابن آديل ؟

آديل !!!!!!

أها آديل ابن خاج سليممممم

هه ايوة , ابنه , اتفضلوا اقعدوا

إفخاريستو بولي , أنا ستيلا

ستيلا !

هه انتِ مس تعرفيني أخمد , مس كنتِ اتولدتي انتِ لما سبتوا اسكندرية , دي بنتي الصغيرة ارتينا

اهلا يا انسة

هه افخاريستو

فين بابا بتاعك أخمد ؟

الحقيقة الحاج ماجاش النهاردة

كلمتوا هو وقوله المركب اليوناني مستنيا انت الساعة تلاتة فجررررر

افندمممممم !!!!!!

ههههههه كلمتوا البابا قوله كدة وبس,أداكسي؟

حاضر

تررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن ترررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررن

ايوة يا احمد

هه السلام عليكم يا حاج

عليكم السلام يا سيدي

صوتك باين عليه انك كنت نايم

هو احنا بنعرفوا نناموا ونرتاحووووووو , لو ما كانتش امك تصحيني حد فيكو يصحيني ويقلقني

ههه حقك عليا يا حاج , اصل في ضيفة عايزاك

ضيفة مين دي يا ولا ؟

مممم في الحقيقة مش عارف بالظبط , بس هي بتقولك المركب اليوناني مستنياك الساعة تلاتة الفجر

هااااااااااااااا !!!!!!!!  قلت ايييييييييييه !!!!!!!!! ايّوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووه معقوووووووووووووول , ستيلااااااااااااااااااااا !!!!!!!!!!!!!!

هات تليفون كلمتوا آدييييييييييييل الوووووو ههههه ازيك آديييييييييل

هههههههههه مش معقوووووووووول , احنا بنحلمووووووا , اكيد بنحلموووووووا , انتِ ستيلااااااااااااا !!!!!!! وربنا انتِ ستيلااااااااااااااااا ؟؟؟؟؟؟؟؟

هههههههه وخسني صوتك كتير آدييييييييييل

هههههههههههههههههه وربنا انتِ اللي وحشتيني اكتر يا ستيلااااااااااا , هنلبسوا هدومنا ونجولك جررررررررررري , استنينا يا ستيلاااااااااااااا

ههه مستنيا انت آدييييييييييل

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ستيلااااااااااااااااااااا يا قوة الله , ستيلا بعد السنين دي كلهااااااااا !!!!! الجزمة السودة فين يا شووووووووووووقية

انت صحيت يا حاج عادل ! الجزمة اهيه متلمعة  ههه صباح الخير

صباح النورررررر صباح الورددددددد صباح العندليييييييييب صباح الكناريااااااااااااااااا هههههههههه احنا خارجين يا شوقية , قولي لسعاد اننا وصلنا لحد المينا عشان عندنا ضيوف مهمييييييييين ههههههههه صباحك جريجي يا شوقييييييييييييية

 صباحي جريجي !!!هو في ايه ! الراجل ماله ! ماكان نايم كويس وزي الفل امبارح , اومال ماله صابح يخرّف كدة !!!!!!

في ايه يا شوقييييية ! احنا سَمَعنا صوت عربية عادل , هو مَشَى ولا ايه ؟

ايوة مَشَى وبيقولك راح المينا عشان يقابل ضيوف مهمين ,صباحك جريجي يا ست سعاد

جريجي ! ههه اشمعنى الجريجي يا بت !

ههه ابدا , الحاج عادل قالهالنا واحنا بنردوهالك , احنا رايحين المطبخ

روحي يا بت , إلا صباحك جريجي دي كمان ! هههههه

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ستيلااااااااااااااااااااااااااا

آدييييييييييييل ههههههههههه كدة تتأخري أليا والمركب تمسي وأنتِ مس تيجييييييييي!

ههههههههههههههههههههههههه الله يجازي اللي كان السبب يا ستيلاااااااااا , ايّوووووووووووووووووووووه رجعتيني أربعين سنة لورا يا بنت الإييييييه , لسة زي ما انتِ جمال جريجي مافيش منه اتنييييييييين

ههه خلاص آديل , أنا كبرتووو , فين جمال ستيلا , فين سباب ستيلااااااا , كله فنيتووووو

هههههههه ان دبلت الوردة ريحتها فيها يا ستيلاااااااااا , مين القمرة اللي معاكِ دي

هه ارتينا , بنتي الصغيرة 

ماشاء الله , هههههه قمر زي امك يا بنت استيلا

ههه إفخاريستو بولي

البت شبهك وصوتها زي صوتك , بس باين عليها مش في شقاوتك ولا دلعك يا احلى بلطية جريجي ع البحر المااااااااالح

هههههههههههههههههههههههه وحسني كلامِك جميل  آديل ,


طب عن اذنكو انا عشان نازل المينا , المركب قربت توصل ولازم نقفوا مع الرجالة عشان محمد مش جاي النهاردة

اتفضل يا احمد , خلي الولا ضيا يروح يجيب اكلة سمك وجمبري عشان استيلا هتتغدا معايا النهاردة

نعم !!!!!!

اعمل اللي بنقولولك  عليه يا ولااااااا , ايه رأيك يا ستيلا  في اكلة سمك اسكندراني معتبرة تفكرك بالذي مضى ؟ هههه

 هههه نو آديل , مس أوز  سمك أنا , أنا أوز فول وفلافل زي زماااااااااااااااااان ههههههه

ههههههههههههههه وحشوكي الفول والفلافل ؟


ههه كلت كتير فول وفلافل مع البابا والماما بتوع الأنا , وكمان مآك آدييل

ههه روح يا احمد خلي ضيا يجيب فول وفلافل متحبشين عشان عيون ستيلا

...... امرك يا حاج , هو في ايه !!!!!


استنى اخمد خبيبيييييييي

أمرك

مس تنسى مخلل وجرجير خبيبي

حاضر ,عن اذنكو

هههههههه حتى المخلل والجرجير مشتقالهم !

ههههههه أنا مستقاقة لكل خاااااااااجة كل خاجة آدييل , اسكندرية خبيبتيييييييي

هههههههه نورتي اسكندرية من جديد يا ستيلااااااااا


 منور بأهله آدييييييييل , بس انت ابنك مس سبهك وكمان سكله كتير هادي وكمان عنده لحية  , مس زي انتِ آديييييييل ههههه كنت خلبوص كبيرررررر

هههههههه ده احمد ابني الكبير يا ستي , متدين وتقي من يومه , عندي ولد تاني اصغر منه , صورته في الدرج عندي , استني اما نطلعوهالك , فين الصورة , فين صورة الولا ادهمممممم اهيييييييه ههههه ده ابني ادهم اللي اصغر من احمد

وريني آديل , هههه مس ممكنننننننن , سبهِك كتير آدييييييييل وأنيه كله سقاوة زيك ايام زمااااااااان

ههههههه ولحد دلوقتي يا ستيلا

هههههه يا راجل يا أجوووووز 

ههههههههههههه فشررررررررر عادل سليم ما يعجزش ابدا يا ستيلااااااااا , ما تقولي حاجة لامك يا ارتيناااااااا

هههههه انتِ لطيفة كتير أمّو آديل

ههههههههههههههه تعيشي يا قمر , انما احكيلي يا ستيلا , عملتي ايه لما سيبتي اسكندرية ورجعتي اليونان ؟

مس أملتو خاجة , اتجوزتوا ديمتري ابن أمي مسكليدس وخلفتوا ماتيلدا و ارتينا الجميلة ددددي ههههه

هههههه اتجوزتي الولا ديمتري !!!! دانتِ ما كنتيش بتطقييييييه , داني يامَا اتعاركت معاه  عشان غلاسته عليكِ وعشان عايز ياخدك منيييييييييي

وهو فعلا اخدني منك آديل مممممم كله بسبب البابا بتاء الإنت , بابا بتاع الإنتِ  مس كان خبني  آديل , ولا مامّا بتاء الإنتِ , أنا مس انسى الماما بتاء الأنت أمل ايه أسان يفرق بينا

ههه الله يرحمها ويسامحها  على اللي عملته فينا بقى, لكن ابوكِ وامك عاملين ايه يا ستيلا ؟

ههه بابا وماما  مورتوا  ماتو من زماااااااااان , بأد جوازي من ديمتري بواخد سنة بابا مورتوا , وبأده  بخمسة سنين ماما مورتووووا , حتى ديمتري كمان مورتوا  من اتنين سنة وسابني أنا وارتينا لوخدينا بعد جواز بنتي الكبيرة ماتيلدا بسنين كتيرررر , وخسني كتير ديمتري

ايّوووووووووه ديمتري مات !!!!!!

ايوة , وساب واخد مصنع كبير اجهزة كهربا وأندي فيلا كبير في اثينا , عايسين كويس خالص أنا وارتينا وكل خاجة كلا, مرة كنت بقلب في صور قديم وسوفت صورتك مع مجموعة من سباب في فرخ جارتنا , ياااااااه حسيت بحنين كبير خدني لإسكندرية وليك بالتخديد ههه خجزتوا  اتنين تذكرة على اول مركب روختوا اسكندرية وجيت أنا وبنتي ههه

ههههه نورتي يا ستيلاااااااا وربنا نورتيييييي , ايّوووووووووه اني مش مصدق نفسي وربنااااااا

هههه صدق آديل , أنا جيت زيارة عسان اسوف انتِ واسوف وصلت لايه

ههههه زي ما انتِ شايفة , ماسك شركة الشحن والتفريغ بتاعة ابويا الله يرحمه ورامي الحمل كله على احمد ابني

ههه انت مس اندك غير اتنين ولاد ؟

عندي بنتين , اوسا من سعاد وتبقى شقيقة احمد وادهم , وعندي البت رحمة آخر العنقود من اشجان

ههههههههه انتِ اتجوزتوا اتنين !!!!!

هه ايوة , سعاد واشجان , اشجان دي تبقى بنت خالتي رسمية , فاكرة لما مرة قابلتك وقولتلك اني رايح عند خالتي نزوروها عشان وَلَدت  ؟

ههه اها فاكرة , اوأى  تقول انك اتجوزت البيبي دي !

ههههه ايوة , لما اتجوزتها ما كانتش بيبي , كانت عروسة عندها عشرين سنة , دي رحمة بنتنا دلوقتي في الجامعة

هههه جامأة !!!! بنت البيبي دخلت جامأة ! ليه سنين تجري كدة آديل !!!!

هه كله من العمر يا ستيلااااا , ايّووووووووه والله زمان يا بنت باولو وكاترينااااااااا هههههههه

هههههه والله زمان آديل , ولادك اتجوز ؟

ايوة , احمد متجوز بقاله يجي عشرسنين , لكن ما عندوش عيااااااال

نووووو , كل دي سنين جواز ومش انده اولاد !!!!!!

نصيبه ونصيبنا معاه , هنعملوا ايه ! لكن ادهم عنده ولد اسمه احمد على اسم اخوه , والبت اوسا متطلقة وعندها بت اسمها نورهان , واهو , كل واحد بمشاكله وهمومه يا ستيلا

آسف آديل مس كنت أأرف ان أندِك مساكل كبير زي دي , بنت مطلق وولد مس يخلف , مسكين آديل

هههه هتمسكنيني ليه يا ست !!!! اني زي الفل قدامك اهوووو وهناكلوا فول وفلافل معاكِ ونسيبوا الدنيا تخبّط فينا براحتهااااااا , مطرح ما ترسي دقيلها يا ستيلاااااااا ههه ماحدش واخد منها حاااااااجة


صخيخ,مس خد واخد منها خاجة هههههههههههه

هههههه وربنا وحشتيني يا ستيلااااااااا

تن تن الفول والفلافل  يا حاج عادل

ههههه هات يا ضيا  , حطهم ع الطرابيزة وروح انت , يلا يا استيلا انتِ وارتينااااا

هههههههه اوووووو فول وفلافل خبايب الأناااااا ههههههه كلي ارتينا , اكل جميييييييل ماما بتاع الأنت تخبه خبيبتي هههه خدي خبيبتي واخد فلافل جمييييييييل

اوووووو ماما جميييييل ههه

أجبك خبيبتي ؟

نيه مامااااا كتيرررر

ههههههههههه نورتي يا ستيلا انتِ وبنتك وربنااااااا

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
تن تن يا حاج

أدخل يا احمد مافيش حد

ياااااااه اليوم مرهق بشكل من غير محمد,بيشيل عني ياما والله

الرجالة نزلوا البضاعة من ع المركب ؟

سيبتهم بينزلوها , ضيوفك مَشوا  امتى ؟

هههههههههههههه دول مش ضيوف يا ولاااااا , اهي ستيلا دي كانت هتبقى امك

اميييييي !!!!! رحمتك يا رب ههه انت كنت هتتجوزها يا حاج ؟

هههه ايّووووووووووووووووه زيارة ستيلا النهاردة رجعتني اربعين سنة لورا , اني هنحكيلك حكايتي مع ستيلا ابتدت ازاي وانتهت ازاي ,  كنت وقتها عندي ستاشر سنة , كنت في تانية  ثانوي , في مرة  امي صَحَتني من النوم وقالتلي قوم يا ولا يا عادل روح هاتلي الهدوم بتاعتي من عند كاتينا الخياطة عشان خالتك جاية النهاردة واني مش فاضية نروح  , روحت قايللّها شيّعي الشغااااااالة وروحت حاطط اللحاف على وشي عشان نكمل نوم , قالتلي يا ولا الشغالة مش فاضية , دي وراها طبيخ وبتجهز اكل يامَا عشان خالتك , اني طبعا اتعصبت وقولتليها مش هنروحوااااااا اني ما نحبوش المشاوير الحريمي دي  , مالي اني ومال الخياطة وهدومك اللي عند الخياطة , امي صوتها على وقالتلي قوم يا ولا وخلي عندك دم وإلا هنقولوا لابوك على عمايلك ددددي , اني بقى كنت نخاف ونترعب من ابويااااا , نطرت اللحاف من عليا وقومت واني مخنوق وبننفخخخخخ , المهم خدت العنوان من امي واني مش طايق روحي وروحت عند الخياطة , أول ما وصلت خبطت ع االباب وفتحتلي , قولتليها اني عايز هدوم امي اللي خَلَصت , قالتلي اتفضل اقعد على ما نجهزهوملك  , تحب تشرب حاجة , قولتيلها مش عايز حاجة , خلصيني عايز نمشيييييييي , الست مَشَت من قدامي ودخلت تجيب الحاجة , وفجأة لقيت حتة بت خارجة من الاوضة التانية يا قووووووة الله , ايه الجمال ددددده , جمال ماشوفتش زيه في حياااااااتي , كانت لسة صاحية من النوم وبتنادي على امها ,  اتفاجأت لما شافتني , صبحت عليا احلى صباح, قالتلي كاليميرا هههه صباح الخير باليوناني, قلتلها كاليميرا ههه وبعدين قالتلي انت مين , قولتليها اني جاي ناخد هدوم امي الست زبيدة مرات الحاج عادل سليم , راحت ابتسمت وقالتلي فيري فيري , أنا اعرف الماما بتاع الأنت , أنا اسمي  استيلا , انت اسمك ايه ؟ قولتيلها اني عاااااادل , قالت اهلا آدييل ههه  ايّوووووووه صوت ايه ! زي الكنارياااااا وعليها دلع وشقاوة تدوب قلب الحجررررر , بصيت لقيتها دورت الفونزغراف على مزيكا خواجاتي وقعدت تتمايل عليها, وبعدين قالتلي أنا هخضر فطار , تفطر معايا ؟ قولتليها سبقتك يا حلوة هههه طلعت من التلاجة جبنة تركي وزتون وحطيتهم ع الطرابيزة وفعدت تاكل , بتاكل برقة يا ولااااااا ايّووووه و بقها زي ما يكون ما بيتفَتَحششش , تاخد لقمة نونو وتقطم من الزتونة قطمة وتاكلها بمنهتى الررررررررقة , كل ده واني عيني ما نَزَلتش من عليها  , بس يا خسارة , لقيت امها خرجت من الأوضة ومعاها الكيسة اللي فيها هدوم امي , اتغميت وربناااااا , بصت لقت بنتها قاعدة راحت قايلالها , صخيتِ خبيبتي ؟ افطري بسرعة عسان تنزلي تقفي مع بابا بتاع الإنت في مخل بقالة عسان هو مستني انتِ , قالتلها فيري ماما , وبعدين امها اديتني كيسة الهدوم وعطيتها الفلوس وخرجت واني عيني برضو ما نَزَلتش من ع البت , خرجت من الباب وقولت وربنا ما هنمشييييي , اني سَمَعت امها بتقولها روحي لابوكِ محل البقالة يعني اكيد شوية وهتلبس وتخرج , المهم فضلت واقف في الحوش بتاع البيت زيادة عن نص ساعة , وفجأة لقيتها خرجت وهي بتغني , اول ما لقيتني في وشها اتفجعت وسكتت شوية وبعدين قالتلي , انتِ نسيتي خاجة أندنا آديل ؟ قولتليها لا , اني واقف مستنيكِ انتِ , راحت ضحكت وقالتلي ليه ؟ قولتيلها ما نعرفش , بس حسيت اني عايز نشوفوكِ تاني , قالتلي انت لطيف كتير خبيبي , روحت اتفجعت وقولتليها حبيبك !!!!! راحت ضحكت بصوت عالي وسابتني وخرجت من باب البيت , اني فضَلت ماشي وراها لحد ما وصلت لمحل البقالة بتاع ابوها , وراحت بايساه وهي بتضحك ودخلت وقفت تبيع للزباين وتساعده , اني بقى خدت الهدوم وروحت لامي وقالتلي اتأخرت كدة ليه يا ولا يا عادددددل و قولتيلها اصل اني توهت يا امّاااا هههههه قالتلي هات الهدوم يا فالح وادخل سلم على خالتك على ما نقيسوهم ونشوفوهم مظبوطين ولا لا , المهم دخلت نسلم على خالتي وكان معاها ثريا وما كانتش لسة حملت في اشجان من اساسه ههه سلمت عليهم ورحبت بيهم ودخلت اوضتي واني سرحان في ستيلا القمر الجريجي اللي ظهر في حياتي فجأة , شوية ولقيت امي دخلت عليا تقولي الفستان ده مش مظبوط عليا وعايز يتضيق من عند الوسط والفستان ده عايز يقصر شوية عشان مجرجر ع الأرض وهيكعبلني واني ماشية في البيت , اني فَرَحت ياماااا وقولتليها خلاص يا امّاااا اني هنروحوا الصبح ونودوهم عشان يتظبطوااااا هههه كنت بنرسم على تقيل يا ولا , نروح تاني يوم الصبح عشان يحصل نفس الموقف اللي حصل ونشوفوا ستيلا وهي صاحية من النوم ومتبسمة زي البدر وتشغل المزيكا الافرنجي وترقص زي الموجة الشقية هههههه بس حظي كان وحش المرة دي وروحت ما لقيتهاش , وسألت عليها امها , قالتلي راحت تزور خالها وهتقعد عنده اسبوع , اني سَمَعت كدة اتجننتتتتتت , حسيت انهم سرقوا مني روووووحي , المهم صَبَرت الأسبوع ده وروحت يمّة البيت وكل يوم نقفوا ع الإمة نستنوهاااااا لحد ما لقيتها راجعة لوحدها , وقفتها في الشارع واني بننادي عليها , استيلاااااااا استيلااااااا , راحت وقفت وضحكتلي وقالتلي آدييييييل , كان عندي اخساس كبير اني هسوفِك تاااااااااني ههه المهم اني فرحت يامَا لما قالتلي الكلمتين دوووول , قولتليها استيلا , اني بنحبووووكِ , قالتلي بالسرعة دي ! قولتليها الحب لا له معاد ولا آوان ولا اسباااااااب , وانتٍ بتحبيني يا ستيلااااااا ؟ راحت ابتسمت ابتسامة هادية وقالتلي أنا لازم امسي دلوقتي عسان الماما مستنية أنا على غدا  ,أديو , مع السلامة يعني, ومَشَت استسلا وخدت قلبي معاهاااا , تالت مرة لما شافتني مستنيها عند باب البيت , قالتلي انت خقيقي تخبني آدييل ؟ قولتليها ايّووووووووه كل ده ومش حاسة  بيا ؟ قالتلي مس اصدق إلا لما اتأكد , خلينا اصخاب لحد ما نتأكد من مساعر بتاع احنا , وبرضو سابتني ومَشَت , كان كل همي نثبتولها اني بنحبوها ازااااااي , كنت نكتبولها جوابات حب وندوهالها لما نقابلوها هههه كنت نخرج من المدرسة نطلعوا على المحل بتاع ابوها ونعملوا حجتي اني بنشتري أي حااااجة كل ده عشان نكلموها , مرة بقى لقيت ابوها مش موجود وهي محتاسة , سألتها ابوكِ فين يا ستيلا ؟ قالتلي بابا بتاع الأنا عيان وقاعد في البيت بأمر خكيم , قولتليها طب اني هنساعدك ونبيعوا للزباين , هي فرحت ياما اني هنقف جنبها , دخلت وابتديت نبيع للزباين , وماكنتش عارف نتصرف ازاي وكنت بنسألها كل شوية , نوع الجبنة دي ايه ودي ايه والعلب دي بتاعة ايه , المهم وَقَفت معاها حوالي خمس ايام لحد ما ابوها رَجَع المحل وشكرني بنفسه , في اليوم ده واني خارج من المحل وماشي , لقيت ستيلا خرجت ورايا وهي بتنادي , آديييييل آدييييييل , التفت لقيتها واقفة ورايا وبتضحك وتقولي أنا بخبك آدييييييل , اني بقى حسيت قلبي بيدق قووووي مش مصدق نفسييييي , معقوووووول ! هههههه ضحكت وروحت ماسك ايدها بايسها وقولتليها هنشوفوكِ تاني يا ستيلا , ومَشَيت واني مش عارف اني ماشي ولا طاير من ع الأررررض نغني شوية ونضحك شوية والناس تبصلي كأني مجنون هههه معذوريييييين , مش عارفين اني سَمَعت كلمة بحبك من مييييييين هههه لو كانوا شافوا ستيلا كانوا عذروني وربناااااا ههه المهم بقى الفرحة اللي اني كنت فيها دي قلبت بغم في اليوم ده هههه

ليه يا حاج ؟

ههههه واحد يا سيدي من معارف ابويا كان شافني واني واقف في المحل مع استيلا بنبيعوا للزباين وراح حكى لابويااااااا , اول ما دخلت البيت لقيت ابويا مستنيني وهو مكشررررر , وقالي كنت فين يا ولاااااااا ؟ اني قريت في عنيه انه عارف كل حاجة , بس برضو ما قَدَرتش نصارحه من كتر خوووووفي , قعدت نتلجلج في الكلام ونعرق ومش عارف نقولوا ايه , وبعدين قولتله اني كنت عند واحد صاحبي , راح لطشني بالألم على وشي وقالي كمان بتكدب يا ولاااااا ! امي جت بسرعة وراحت شداني بعيد وقالتله معلش يا سليم , كل حاجة بالهدوء , الولا ما يقصدش يزعلك , وبعدين قالتلي مالاكش دعوة بننت الجريج تاني ودي غلطتي اني شيّعتك تجيبلي الهدوم , ادخل على اوضتك بسرعة , واول ما اتحركت عشان ندخل اوضتي راح ابويا قالي استنى يا ولاااااااااا التفت واني ساكت وحاطط ايدي على الخد اللي ضربني عليه , قالي لو سَمَعت انك هوبت يمة الجماعة الجريج دول تاني هنقطعوا خبررررررررك , سامع ولا لااااااااا ؟ قولتله حاضر يا ابويا , ودخلت اوضتي واني مش عارف هنعمل ايييييه و اني ما بقتش نقدر نبعد عن استيلاااااااا , كان عندي الموت اهووون

للدرجة دي يا حاج !!!!

ايوة يا ولاااااااا , اني حبيتها قوووي , كان عندي استعداد نضحوا بكل حاجة بس ستيلا تفضل معايااااا , بقيت بين نارين , نار حبي لستيلا , ونار اهلي اللي عايزين يحرموني منها , وماكانش قدامي اني واستيلا غير إننا نتقابلوا في السرررر , قضينا احلى اوقااااااات , ايّووووووووه هههه يا مَا جرينا ع الشط ويامَا كتبنا اسامينا ع الررررمل , وحلمنا بالجواز والولا والبت اللي هنخلفوووووهم

صحيح يا حاج انت كنت ناوي تتجوزها ؟

ايوة يا احمد , كنت ناوي بس ما كنتش نقدروا نفاتحوا ابويا واني لسة تلميذ وبناخدوا مصروفي منه , قولت اول ما نخلصوا سنة تالتة وناخدوا الدبلوم , ساعتها ماكانش هيهمني حاجة , حتى لو ابويا طردني من البيت ومارضاش عن جوازي برضو كنت هنتجوزوها وناخدوها بعيد عن اهلي ونعيشوا في سعادة , هههه كل دي كانت احلام بلون الورد لكن اللي حصل حاجة تانية

ايه اللي حصل يا حاج ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ابويا برضو عَرَف اني لسة على علاقة بستيلا , والمرة دي كان ناوي يقطع خبري فعلا زي ما هددني هه لكن طبعا امي حاولت معاه بالسياسة وقالتله يا سليم الولا كدة هيعند ومش هيسيب البت , الولا كَبَر يا سليم ولازم تعتَبَره اخوك مش ابنك , قالها اني لا طايقه ولا طايق نشوفوه من تحت راس عمايله وإن ما كانتش يرتجع عن اللي بيعمله اني هنعرفوا نأدبوه ازااااي , قالتله مافيش احسن من اللين يا سليم , طاوعني , اني عايزة نكسبوا الولا اللي حيلتنا وما نصيعهوش من ايدينا , الولا لو مش هيلاقي صدر حنين من اهله هيدور عليه برا , لكن برضو ابويا ما عجبوش كلام امي , وقالها ده كلام حريم ولا يودي ولا يجيب

وبعد كدة ايه اللي حصل يا حاج ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ابويا تاني يوم كان بيصلي في الجامع وقابل صاحبه وحبيبه الحاج مندور صاحب محلات السمك , ابو عمك حامد

ههه ايّووووه هو جدي سليم كان صاحب ابو عمي حامد ؟

الروح بالروووح , ابويا كان له معارف وحبايب يامَا , لكن ما كانش يحب حد قد الحاج مندور , وامي كمان كانت علاقتها كويسة بمراته , لكن ما كانوش بيتقابلوا يامَا , يعني كانوا يشوفوا بعض في المناسبات كدة ولو واحدة عندها ظرف معين التانية تزورها , واني كنت نسمع ان عندهم ولا من سني لكن لا نعرفوه ولا حتى نعرفوا اسمه ايه , المهم لما ابويا قابل الحاج مندور كان متضايق ياما ومهموم بسبب حكايتي مع ستيلا وكان ناويلي على نية سودة هه , الحاج مندور سأله عن السبب اللي مكدره راح ابويا حكاله حكاية بنت الجريج اللي قلبت كيان ابنه الوحيد ههه وقال للحاج مندور الولا ده هنوريه  العين الحمرا ونعملوه الأدب قبل ما يفكر يتجوز البت دي ويخلف منها عيال يتطبعوا بطبع امهم الخواجاتي وما يعرفوش ربهم , قاله طب استهدا بالله يا سليم وخلينا نفكروا بالعقل قبل الولا ما يضيع من ايدينا , قاله يعني عايزني نعملوا ايه يا مندور ؟ قاله هو عادل ابنك بيصلي ؟ قاله لا , حاولت معاه يامَا وما قَدَرتش عليه , يوم يصلي وعشرين لا , قاله يا سليم ابنك يلزمه الصحبة الصالحة , الولا لو لقى شاب صالح من سنه وخد بإيده لطريق ربنا هيتغير إن شاء الله ,  قاله وده مين اللي هيقبل يصاحبه البايظ التلفان ده ؟ قاله اني هنعرفوه على حامد ابني , ابويا قاله بلاش يا مندور , اني اللي خايف لعادل هو اللي يتلف أمل ابنك ويعلمه العشق والمسخرة , راح عم مندور ضحك وقاله لا ما تخافش , السكة دي مش سكة حامد ابني , حامد بيصلي من وهو عمره ست سنين وحافظ كتير من القرآن ويخاف من ربه , نجرب نقربوا الولدين من بعض وإن شاء الله حامد هيقدر يكسبه ويغير افكاره , قاله اني هنشيع حامد ياخده النهاردة عشان يصلوا المغرب والعشا سوا وربنا يصلح حالهم , المهم فعلا اتفقوا انهم يشيّعوا حامد ياخدني الجامع , اليوم ده بقى كنت متفق مع استيلا انّي هنقابلوها المغربية ع البحر , واني بنلبس عشان ننزلوا نقابلوها سَمَعت صوت جرس الباب والشغالة راحت فتحت , وبعدين لقيت امي جت تخبط عليا وقالتلي حامد ابن عمك مندور مستنيك برا عشان تروحوا الجامع سوا , اني اتفجعت وقولتليها نروحوا فييييييييين !!!!!!  اني مش هنروحوا الجااااامع اني عندي مشوار مهم ولازم نروحوووووه , راحت امي بصت في عنيا وقالتلي رايح تقابل بنت الجريج يا عادل ؟ هَرَبت بعنيا من عنين امي وما كنتش قادر نواجهها  , لكن اتشجعت وقولتليها اني بنحب ستيلااااااا, سيبوني في حالي بقىىىى انتو عايزين مني ايييييه , امي قالتلي وطي صوتك يا ولاااااا , في ضيف برا ومش عايزينه يعرف خيبتك التقييييييلة , اخرج يلا روح الجامع مع الولا وإلا قسما عظما ما هنحوشوا ابوك عنك في أي حاجة يعملهااااااا , ابوك على آخره منك ولم الدور يا عاااااادل , اني قولت في نفسي نطاطي راسي شوية لحد ما نخلص وناخدوا شهادتي وبلاش نعلنوها حرب مع اهلي , خرجت لحامد واني مش طايقه قبل ما نشوفه , قولت خلاص نروح نصلي المغرب وبعدها نجري ع البحر نلحقوا ستيلاااااا , حامد اول ما شوفته ما نعرفوش ازاي قلبي انفتحله وخصوصا وهو مقابلني بابتسامته الحلوة اللي عمرها ما فارقته واللي محببة فيه خلق الله كلهم , زيك كدة يا ولا يا احمد

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
زيي اني ! هه ربنا يحبب فينا خلقه يا حاج , وبعدين يا حاج , ايه اللي حصل في المسجد

ولا حاجة , روحت صليت مع حامد وطول الصلاة واني بنفكر في ستيلا وخايف نروحوا ع البحر نلاقوها مَشَت , بعد الصلاة ما خَلَصت قولت لحامد معلش اني هنسيبوك عشان ورايا مشوار مهم

قالي أجّل المشوار لبعد صلاة العشا وخلينا في المسجد نقرأ قرآن لحد الآذان ونصلي وبعدين اتوكل على الله شوف مشوارك , قولتله لا معلش , اصل واحد صاحبي مستنيني عشان محتاج فلوس واني لازم ندوهومله دلوقتي حالا عشان يقضي بيهم مصلحة

قالي طيب تدهومله وتجيلي على صلاة العشا ؟

قولتله ما نوعدكش بس هنحاول

ورجعتله على صلاة العشا ؟

ههه نرجع فين يا ابني ! القعدة مع ستيلا ع البحر خدتني لحد بعد عشرة بالليل , تاني يوم لقيت حامد جايلي البيت برضو عشان ياخدني الجامع , استغربت لما شوفته , قالي مستغرب ليه , قولتله كنت فاكرك رميت طوبتي وقولت ده مش بتاع صلاة ولا جوامع , قالي ازاي تقول كدة وانت مسلم ! باب ربنا مفتوح للجميع ومافيش حاجة اسمها مش بتاع صلاة وجوامع , روح اتوضى عشان نلحق الصلاة ,مرت الأيام وكل يوم حامد يجيلي ونصلوا مع بعض , وبقينا اصحاب قوي , لكن ما كنتش قادر نحكيله على حكايتي مع ستيلا

ليه يا حاج ؟ كنت خايف ليقولك ابعد عنها ؟

ايوة , واني ما كنتش نقدر نبعد عن ستيلا  , فضلنا ع الحال ده سنة , نسيبوا حامد ونروحوا لستيلا

وجدي سليم ما لاحظش عليك أي حاجة تاني ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
لا , اني كنت حريص ان ابويا ما يعرفش حاجة , واللي نفعني صحوبيتي مع حامد , لان ابويا افتكر ان حامد اثر عليا ومرواحي الجامع خلاني ننسى استيلا

يبقى انت يا حاج ما كنتش مقبل على الله بقلبك

بصراحة لا يا ابني , اني قلبي وعقلي وكل كياني كانوا مع ستيلا , كان كل همي نعدي السنة اللي فاضلالي ونتجوزوها غصب عن أي حد وحتى لو ابويا حرمني من كل حاجة

معقول يا حاج ! تضحى بعيلتك ومالك وكل حاجة عشانها ؟

ههههههههههههههههههههه غريبة ان انتِ اللي تقول كدة ! ما عملتهاش انت كمان يا ولا ورمتلي مفاتيح العربية والشقة والشركة ع المكتب ده وقولتلي هنتجوز هيام ومش عايز أي حااااااجة ؟ ههه

هه ايوة يا حاج بس انا تفكيري كان صح واخترت هيام على اساس سليم

اللي بيحب يا ابني ما بيفكرش هو اختار على اساس سليم ولا الهوا اللي رماه هههههههه

ههه وبعدين يا حاج ؟

في مرة كان في معاد بيني وبين ستيلا وما جاتش , بقيت هنتجنننننننن عايز نروحولها البيت بأي طريقة عشان نسألوا عليهااااا , وفعلا روحت لحد باب الشقة ولسة هنرن الجرس سَمَعت صوت ناس عندهم جوا وضحك وصوت عالي , استغربت وكان هاين عليا نكسروا عليهم الباب ونشوفوا ايه اللي بيحصل جوا , لكن ما قَدَرتش وقولت نمشي ونعدي على ستيلا تاني يوم في محل البقالة , وفعلا روحتيلها بصيت عليها من بعيد لقيتها مهمومة ومكشرة وحتى شعرها لاماه ومش مسيباه زي عوايدها , كأنها مالهاش نفس حتى تسرح شعرها , روحت وناديت عليها , راحت خرجت وقبل ما اقولها ما جتيش ليه امبارح قالتلي مس هينفع كلمتوا انت دلوقتي آديل , استناني عند غروب الشمس عند البخر , اليوم ده ما روحتش الجامع طبعا ولا شوفت حامد زي كل يوم , كان كل همي نجري نلحق معاد ستيلا ونشوفوا مالهااااا , جت ستيلا زقالتلي انها مش هتقدر تتكلم معايا كتير , قولتلها مالك , راحت معيطة وقالتلي احنا مش لبعض ,اني سمعت منها الكلمة وكأن صخرة وَقَعت على دماغي , مسكت دراعها زي المجنون وقولتيلها ليه يا ستيلاااااااا انتِ كنتِ بتضحكي عليا وما بتحبنيشششش قالتلي ما تظلمنيش , انا بحبك ومش عايزة اتجوز حد تاني غيرك , لكن ديمتري ابن عمي اتقدملي والماما والبابا موافقين وانا مش عارفة اتصرف , قلتيلها يبقى انا لازم اخطبك رسمي , قالتلي ازاي وانت ابوك مش موافق , قولتيلها يبقى خلاص هاجي اقابل ابوكي واتفق معاه اني نخطبك

وروحت خطبتها من ورا جدي ؟؟؟؟؟؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ايوة روحت , في اليوم ده قابلت حامد وحكيتله على كل حاجة , وهو طبعا قالي ما ينفعش تروح تخطبها من ورا اهلك وكمان هما لو وافقوا يبقوا ناس مش كويسين , قولتله اني ماليش دعوة بيهم كويسين ولا مش كويسين , اني كل اللي عايزه هو ستيلا وبس حتى لو كانوا اهلها ابالسسسسسسة , حامد قالي انت ماشي ورا شيطانك والجوازة دي ما تنفعش , وفعلا دي مش من دينك ولا من عوايدك , قولتله اني عارف رأيك وعشان كدة ما كنتش عايز نحكيلك , سلام , وسيبته ومشيت

وعملت ايه مع ابوها ؟

 ابوها قالي ايه اللي يأكدلي انك عايز تتجوز بنتي فعلا ومش بتضحك عليها

قولتله انا مستعد اثبت بأي طريقة

قالي خلاص تجيبلها شبكة دهب عشان اتأكد ان نيتك سليمة ومش بتتسلى , اني سكت شوية وبعدين قولتله طيب , اني هنتصرف ونجيبلها شبكة , خرجت من عندهم مش عارف نعمل ايه ونتصرف ازاي , اني لا معايا تمن شبكة ولا هنعرفوا نجيبوا تمنها , واهلي عمرهم ما هيدوني جنيي واحد لو عَرَفوا انه عشان شبكة ستيلا

طب وبعدين اتصرفت ازاي ؟

ماكانش قدامي غير اني نسرق حتتين من صيغة امي من غير ما حد يدرى

ايّووووووووه معقول يا حاج ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ايوة , ما كانش قدامي غير كدة عشان نثبتوا لابو ستيلا اني راجل وقد كلمتي , وفعلا خليت امي خرجت راحت تزور واحدة عيانة وفتحت الشكمجية  وخدت عقد وخاتم وجريت على ابو ستيلا واديتهومله , وساعتها الراجل قالي كدة تمام , يبقى انت صحيح عايز بنتي ومش بتضحك عليها

طب ولما جدتي زبيدة اكتشفت سرقة صيغتها عملت ايه ؟

هههه امي لقيتها مرة مستنياني لما رَجَعت وراحت شداني من دراعي وخدتني اوضتها وقفلت الباب عشان الشغالة ما تسمعناش وقالتلي العقد والخاتم فين يا عادل , اني بصراحة استعبطت عليها وقولتيلها عقد وخاتم بتوع مين ؟

قالتلي بتوعي اللي خدتهم من الشكمجية

روحت مزعق في وشها وقولتيلها اني تتهميني بسرقة صيغتك يا امّاااا !وليه ما تكونش الشغالة ؟

قالتلي اتقي الله في الغلبانة اللي بتجري على يتامى وما تتهمهاش زوررر ,الشغالة دي أمينة ومش بتاعة الحاجات دي واني معاشراها من سنين , قولتيلها اني ما خدتهومش , شوفي مين بيدخل بيتك وسرق صيغتك

قالتلي صيغتي انت اللي سرقتها

قولتيلها وهنسرقوها ليييييه! قاتلي عشان تديها لبنت الجريج يا عااااادل

قولتيلها اني بعدت عن ستيلا ومش بنشوفوها

قالتلي الكلام ده ما يتقاليش اني , انت لسة بتعرف البت وبتقابلها  , هي حصّلت يا عادل ايدك تتمد على صيغتي وتدهالهااااا !!!

قولتلها اني بنحبوهاااا وكان لازم نثبت لابوها اني مش بنلعب بيها

قالتلي يبقى اني الي هنتصرف قبل ابوك ما يدرى بالمصيبة اللي عملتها , ابوك لو درى انك سرقت صيغتي هيطير رقبتك , ابوك سألني على العقد امبارح وبيقولي العقد ابو فصوص زرقا ما بتلبسهوش ليه وكدبت عليه وقولتله انه وقع مني من غير ما نحس ومش عارفة راح فين , الله يسامحني ع الكدب اللي كدبته بسببك يا عااااادل , لكن اني مش هنسكت على قلة حياك دددددي …. وتاني يوم راحت لستيلا وامها في البيت وبهدلتهم هههه  وخصوصاً لما لقت ستيلا لابسة العقد والخاتم بتوعها هه وقالتلها  ابعدي عن ابني يا بنت الجريج , خلتيه مد ايده على صيغتي واتجرأ عليا بسبب معرفتك , ابني مش ليكِ ولا انتِ له , ونتشت العقد من رقبتها عورتهالها هه وقالتلها اقلعي الخاتمممم راحت استيلا اديتهولها وهي بتبكي لانها عرفت بالطريقة دي ان اهلي عمرهم ما هيوافقوا

وايه اللي حصل بعد كدة ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ابوها هد الدنيا وقال للبت عادل ده تنسيه خالص , استيلا رقدت عيانة بسبب الكلام ده

للدرجة دي ؟

ههه الحب يا ولا , استيلا كانت خلاص , اتعلقت بيا لدرجة ما تتوصفش , وده خلاني نتمسك بيها اكتر ونعاند اكتررر

طب وابوها  ؟

ابوها صمم يشيّع لابن عمها عشان يتمم الجواز , لكن استيلا رفضت وقالت مش عايزة دمتري ومش هتجوز غير عادل

ابوها قالها بعد اللي حصل من امه والكلام اللي قالتلهولك ؟؟؟

قالتله اني ماليش دعوة إلا بعادل مهما حصل من اهله , وامها خدت صفها وقالتله عادل بيحب استيلا وانا واثقة انه هيحارب الدنيا عشانها يا باولو

قالها ما تدخليناش في مشاكل مع مصريين  يا كاتينا, احنا بقالنا سنين طويلة عايشين بينهم من غير مشاكل وعلاقاتنا كويسة بالناس , خلينا نبعد عن عادل وعيلته ونجوز استيلا لديمتري ابن عمها , لكن امها قالت وبنتي مش بتحب ديمتري وانا مش هكسر قلبها , وفعلا قالوا لدميتري ستيلا مش موافقة , لكن هو بقى فضل يغلس ويغتت على ستيلا ويجيلها كل يوم عند المحل ومش عايز يسيبها في حالهاااااا , استيلا اشتكيتلي منه خلت الدم غلى في نفوووخي روحت مستنيه بالليل وهو راجع وضربته علقة محترمة وفتحتله دماااااغه

فتحتله دمااااااااااغه  ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ههه ايوة , ما هو كمان ما سَكَتش على حقه , تاني يوم لقيته مستنيني في الشارع ومعاه اتين قرايبه جريج ومَسَكوني ضربوني علقة مووووت , ابويا شافني قالي مين اللي عمل فيك كدة يا ولااااا قولتله اتعاركت مع شوية عيال , قالي ولاد مين دووووووول , خوفت نقوله جريج يقوم يفهم انه بسبب استيلا , روحت قايله ما نعرفهومش ,
وبعدها بكام يوم روحت لامم اصحابي ومَسَكنا الولا ديمتري  ضربناه وفتحنا عليه المطاوي

مطاوووووووي !!!!

ههه ما تتفَجَعش كدة يا ولا , كنا بنهوشوه بس , ضربناه علقة محترمة وهددناه بالمطاوي وروحت قايله لو ما بعدتش عن استيلا يبقى هنموتوك سايح في دمكككككك

هههه

بتضحك على ايه يا احمد ؟

اصل طول عمري بنسغرب هو ادهم طالع لمين ودلوقتي عَرَفت يا حاج ههه

لالالا اني زي ادهم ! يا ابني ادهم اخوك ده مالوش زي , اني كنت بنحترم ابويا ونخاف منه ونعمله الف حسااااااب , اني ما كنتش نقدر نواجهه بأي حاجة من اللي بنعملوها دي , وامي كانت عارفة وبتداري عليا من خوفها من ابويا واللي ممكن يعمله فيا , لكن مافيش حاجة بتستخبى كتير , فضلت نتقابل كل يوم اني واستيلا زي عوايدنا ومش شايلين للدنيا هم , زي اللي بنحاول ننسى الناس اللي حوالينا ورفضهم لحبنا وجوازنا , اخر يوم في امتحانات الدبلوم كنت خارج من المدرسة لقيت استيلا مستنياني

عند المدرسة !!! هي متعودة تستناك هناك ؟

لالالا يا احمد , عمرها ما جت عند المدرسة , وده اللي خلاني جريت عليها وسألتها في ايه يا ستيلااااااا

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
راحت بكت وقالتلي ان ابوها قرر ياخدها هي وامها ويرجعوا اليونان , اني طبعا اتصدمتتتتت قولتيلها ما تسافريش معاهممممم قالتلي ازااااي ! قولتيلها هنتجوز وتعيشي معايا في اسكندرية على طول قالتلي مش هينفع , البابا  والماما بتوعك  مش هيسبونا , قولتيلها طب والحل , قالتلي تعالى انت معانا , قولتيلها ازااااي مش هينفع , قالتلي لو حقيقي بتحبني تعالى معانا اليونان , قولتيلها خلاص , الظاهر مافيش غير الحل ده , قولتيلها انتو مسافرين امتى قالتلي بعد اسبوع قولتيلها خلاص ,اني هندبر حالي ونتصرف في قرشين للسفر ونيجو معاكو اليونان , البت فرحت فرحححححة ههه بقت تتنطط زي العيال , واني كمان الفرحة ما كانتش سيعاني وحسيت في الوقت ده اني بقيت راجل وهنبقى مسؤول عن نفسي وعن الست اللي هنتجوزوها, واهم حاجة عندي اني نبعد عن ابويا وعن تحكماته , لكن في وسط فرحتي دي فكري شرد وراح بعيد , اني ما معايش تمن التذكرة اللي هنسافروا بيها ولا معايا فلوس نعيشوا بيها هناك , وما كانش ينفع طبعا اني نمد ايدي لابو استيلا ونقولوله اديني فلوس لحد ما نلاقي شغل ونقدروا نصرفوا على بنتك , وقولت لستيلا الكلام ده , قالتلي ما تشيلش هم الشغل هناك , خالي عنده مصنع كبير للحديد وهنخليه يشغلك عنده , بس اتصرف في الفلوس اللي هتسافر بيها وتعيش منها الكام يوم اللي هنتقعدهم لحد ما تستلم شغلك في مصنع خالي

معقول يا حاااااااج ! يعني تبقى ابن واحد عنده شركة شحن وتفريغ من اكبر الشركات وتسافر اليونان تشتغل عامل في مصنع حديد !!!!

كله عشان ستيلا , ما كانش هاممني أي حاجة في الدنيا غيرهااااا ولو قالتلي هتشتغل زبال في اليونان كنت هنوافق برضو

مممم وبعدين يا حاج ؟

سيبت ستيلا وروحت ندور على حامد مندور في التلات فروع بتوع ابوه لحد ما عَتَرت عليه في فرع محرم بك , وقولتله ع الحكاية كلها , طبعا زعل وقالي اللي انت ناوي عليه ده غلط في غلط , قولتله اني مش جايلك عشان تقولي انت غلط ولا صح , اني جايلك عشان تتصرفلي في 100 جنيي وهنشيعوهوملك  اول ما نشتغلوا ونحوشوا قرشين , قالي رغم اني شايف انك غلط ومش مقتنع بللي بتعمله لكن اني ما اتعودتش نرد حد قاصدني , عدي عليا عشان نصلي المغرب النهاردة وهنكون مجهزلك الفلوس , فرحت بصراحة وشكرته وقولتله انت صاحب بجد يا حامد واني مش هنفرط في صحوبيتك دي لحد ما نموت

وجابلك الفلوس ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ايوة , صلينا المغرب واداهوملي وقالي استنى نصلي العشا قولتله لا , اني لازم نمشي عشان نرتب شوية حاجات قبل السفر , قالي هتسافر امتى , قولتله هنعرف من ستيلا المعاد بالمظبوط ونبلغوك , وفعلا قابلت استيلا وقالتلي المركب اليوناني مستنياك الساعة تلاتة الفجر , في اليوم ده روحت عشان نسلم على حامد ونقوله اني خلاص مسافر , قالي برضو ابوك وامك ما يعرفوش ؟ قولتله لا , بس اني هنشيعولهم جواب من اليونان ونقولهم على كل حاجة , قالي على راحتك يا عادل , بس اني مصر ان اللي انت بتعمله غلط , وسابني ومَشَى من غير سلام ولا كلام , لكن ما هامنيش , اني كنت في فرحتي بالسفر وبستيلا , يوم السفر جهزت شنطتي وسيبتها تحت السرير وقولت اول ابويا وامي ما يناموا هناخدوا الشنطة ونطيرواااااا , وفعلا الساعة اتنين بالليل بعد ما اتأكدت انهم ناموا خدت شنطتي من تحت السرير وخرجت على طراطيف صوابعي لحد ما وصلت لباب البيت بعدها خدت الشارع جرررررررري كنت زي المجنون وبنقولوا بصوت عالي جايلك يا ستيلااااااا هههه بس قبل ما نوصلوا  المينا لقيت اتنين رجالة ظهروا قدامي فجأة ما نعرفوش طلعولي منييييييين , اعترضوا طريقي قولتليهم انتو مييييين ؟ ما ردوش عليا وكتفوني وحطوني في عربية وواحد منهم كان حاطط ايده على بقي

ومين دووووول ؟

ما كنتش نعرف هما مين لحد ما لقيت العربية وَقَفت عند بيت ابويا , ولقيته واقف مستني وقالهم دخلهولي جوا يا رجااااااالة

يا خبررر ! وعمل معاك ايه ؟؟؟

ههههه عمل ايه !!! نَزَل فيا ضرب بالكرباج لحد ما قطّع جسميييييييي, اني كنت بنصرخ ونقوله حرام عليكككك وامي تعيط وتصرخ وتقوله خلاص يا حاج سليمممممم الولا حرّم ومش هيعمل كدة تااااااااني , قالها سيبيني نربيه التلفان عاشق الخواجاية هههه

طب وايه اللي عرف جدي سليم انك كنت هتهرب في المركب اليوناني ؟

حامد مندور

معقول ! عم حامد !!!

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ايوة , جالي تاني يوم عشان يزورني ويقولي اني اسف يا عادل , كان لازم نعمل كدة لأنك صاحبي ولازم نحميك من نفسك , قولتله انت صاحب خاين وغداااااار , خليتني نديك الأمان لما جبتلي المبلغ اللي طلبته منك وبعدين لدغتني زي التعبااااااان قالي الله يسامحك , اني اديتلك الفلوس عشان فعلا ما اتعودتش حد يقصدني في حاجة ونخذلوه , لكن واجبي كصاحب خايف على صاحبه اني نحميه من شر نفسه , وانت كانت سارقاك السكينة وكنت هتأذي نفسك يا عادل , قولتله اطلع برا وما نشوفوش وشك تااااااااني

معقول يا حاج تطرد عم حامدددد !

اني يا ابني كنت شايف حامد انه عدوي اللي فرق بيني وبين البت اللي بنحبوها , ما كنتش بنفكر انه بيحميني من مصير مجهول في بلاد مجهولة , حامد كان خايف عليا بجد

طب وفضلتوا متقاطعين يامَا ؟؟؟

يمكن سنتين ولا اكتر , لحد ما في يوم ابويا قال لامي ان حامد ابن الحاج مندور خَطَب سميرة بنت الحاج جنيدي تاجر الدهب , وقال لامي تروح تبارك لامه وتعمل الواجب , وفعلا امي راحت تبارك لامه , واتكلموا عني , امي اشتكتلها مني ومن حالي المايل وبنت الجريج اللي خدت عقلي معاها وسافرت ههه طبعا ام حامد قالتلها مش هيعدل حال الولا غير انكو تجوزوه يا زبيدة , قالتلها يا ريت يختي , بس تكون بنت أصول ومتربية , قالتلها موجووودة , اخت سميرة عروسة حامد , احلى من سميرة ويمكن اطيب منها كمان , والحاج جنيدي الناس كلها عارفاه وعارفة انه مربي بناته ع الأخلاق والدين , مراته حتة سكرة , يعني عروسة مافيش احسن من كدة , امي كلمت ابويا في الموضوع وابويا طبعا وافق وخصوصا انه يعرف الحاج جنيدي وانه راجل متدين وبتاع ربنا والناس كلها بتحبه

وانت وافقت ؟

بصراحة اني وافقت عشان كنت متعشم ان العروسة دي تعوضني عن استيلا اللي ضاعت مني , اليوم اللي كنا رايحين فيه كنت بنتخيلها في صورة استيلا , وقولت يا سلااااااام لو تكون شبه استيلا وبتعرف ترقص وتتنطط زيهاااااا يا ترى ضحكتها شقية زي ضحكة ستيلا ؟؟؟ يا ترى لون شعرها اييييييه , يا ترى بتسرحه زي تسريحة استيلاااااا ! بس لما روحت هناك اتصدمت صدمة عمرررررري

للدرجة دددددي ! ليه ؟ العروسة كانت وحشة ؟؟؟

هههه العروسة كانت فلقة قمرررر حلوة بصحيححححح جمال مافيش كدددددة

اومال اتصدمت من ايه ؟؟؟

يا ابني اللي كان بيحب بنت جريجية زي ستيلا بكل دلعها وشقاوتها صعب قوووي انه يتجوز واحدة في هدوء وكسوف كريمة بنت جنيدددددي , البت قعدت وشها في الأرض ولا كلمة ولا نفس ولا حركككككة , وكمان لابسة ايشارب على راسها ومخبية عني شعرهاااااا بصراحة , كان هاين عليا نسيبوا القعدة ونمشوااا, واول ما روحت البيت قولت لامي اني مش عايز البت ددددددي

قالتلي ليه يا ابنييييي دي البت حلوة ومؤدبة وألف من يتمناهااااااا

قولتلها دي بت زي الطووووبة لو الكرسي اللي قاعدة عليه كان نطق هي مش هتنطططططططق , قالتلي اومال انت عايزها زي بنت الجريج واول ما تشوفك ترقص وتغني من غير خشاااااا !

قلتلها يا ريتها كانت داااااامت

قالتلي اسمع يا ولااااااا البت عجبتني ودخلت دماغي ومش هتتجوز غيرهاااااا وابوك لو دَرَى بكلامك ده مش هيحصلك خير , ابوك قلبه غضبان عليك وما تخلش غضبه يزيد اكتر من كدددددة , اني سَكت وروحت سايبها وخارج , هي بقى مَسَكت ودان ابويا وقالتله اكتبله ع البت يا حاج سليم عشان الولا ده دماغه ضاربة واني خايفة يفسخ خطوبته ع البت , خلينا نجوزوه اوام واوام ونخلصوا من عمايله السوووودة , ابويا قالها الشهر الجاي هنكتبوله عليها وكمان سنة على ما يكون مَسَك معايا الشركة واتودك ع الشغل وبقى راجل نبقى نجوزوه طوّالي , وفعلا كتبولي على كريمة , يوم كتب كتابي قابلت حامد وكان هو خلاص كتب كتابه هو كمان وبيوضب شقته عشان يتجوز ورجعنا اتصاحنا واتصافينا وخصوصا ان بقينا خلاص نسايب

وايه اللي حصل بعد كدة ؟

ههه شوفت امك ؟

امي !

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ايوة , شوفتها في كتب الكتاب . ايّوووووووووووه امك دي بقى النسخة الاسكندراني من ستيلاااااااا , دلع وشقاوة وحلاووووووة ههههههههههه هي دي اللي كنت بندور عليها بصحيححححح

الله ! طب وخطيبتك اللي كتبت كتابك عليها ؟

فضَلت معاها واني غاصب نفسي عليها وبنقولوا يمكن نقدروا نغيروها ونخلوها زي ما اني عايز وبنتمنى , لكن دي كانت بتتكسف من خيالهااااااا دي حتى لما كتبنا الكتاب كانت ما بتقدرش تجيب عنيها في عنيا , لو قولتلها بنحبوكِ يا كريمة كان وشها يحمر وتقوم تجري تستخبى ههه واني بقى ما ينفعنيش الصنف ددددده وبصراحة امك بقى ابتدت تظهر في حياتي وتخليني ما نفكرش غير فيهاااااا

وعملت ايه بعد كدة ؟

قررت بيني وبين نفسي اني نواجه ابويا ونقوله ع اللي في دماغي ,وقولت اللي يحصل يحصل حتى لو طردني من البيت ورماني في الشااااارع اني مش بنت عشان نتجوز غصب عنيييييي

وواجهته ؟

ما لَحَقتش , ابويا مرض مرض شديد وانشغلنا بيه وقعد في المستشفى يامَا لحد ما اتوفى رحمة الله عليه

الله يرحمه , وطبعا دي كانت فرصة انك تاخد القرار اللي نويته من غير ما تخاف من حد

فعلا , امي ما قَدرتش عليا رغم دموعها وعدم رضاها عن سعاد وجوازي منها , ورغم انها دخلت خالتي وجوزها في الموضوع لكن اني ما حدش قَدَر عليا , لكن في يوم واني في الشركة لقيت عمي جنيدي ابو كريمة جايلي المينا وبيقولي دخلتك على كريمة امتى يا عادل يا ابني ؟ ابوك الله يرحمه كان متفق معايا على سنة والسنة خَلَصت وانت لا جيت ولا حددت معاد , اني بصراحة حسيت اني عيل قوي قدامه , ولقتني بننطق بجملة واحدة , قولتله دخلتي على كريمة بعد اسوعين يا عمي جنيدي

وعملت ايه بعد كدة يا ابويا ؟

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
امك لما عَرَفت اني خلاص هنتجوز كريمة انهارت وقالتلي اني لو ما اتجوزتكش يا عادل هنموت نفسي ولا نرموا روحي في المالح ويبقى ذنبي في رقبتك , اني بصراحة كنت بنحب امك قوووي لما بنشوفوها كنت بنحس بسعادة الدنيا كلهاااااا زي ما هي بتحبني اني كمان بنحبوهااااا وحسيت اني هنظلم كريمة معايا , لا اني فاهمها ولا هي فاهماني ولا هنقدروا نعيشوا مع بعض , وروحت قولت لامي الكلام ده , امي قالتلي اني استعوضت فيك ربنا , اللي انت عايزه اعمله بس افتكر اني يامَا نصحتك يا عادل , وفعلا طلقت كريمة قبل فرحنا بيوم وقلبت فرحتها وفرحة أهلها حزن وبكا…. واتجوزت امك ومشيت اللي في دماغي …… بس بعد خبرتي اللي خدتها من السنين الطويلة دي نقدر نقول اني كنت غلطان لما فكرت في ستيلا , وغلطت اكتر لما طلقت كريمة وخسرتها واتجوزت امك

ندمان يا حاج ؟

ايوة ندمان , اني يا ابني كنت فاكر ان الجواز يعني ست حلوة ودلوعة وتخليك بشقاوتها تعيش في دنيا غير الدنيا , لكن الجواز حاجة تانية , صحيح محتاج ان مراتك تكون دلوعة وتدلعك معاها , لكن برضو في نفس الوقت لازم تكون متربية ع الدين وتخاف من ربها عشان تربي عيالك كويس وتزرع جواهم الخوف من اللي خلقهم , اني السبب في سوء اخلاق ادهم واوسا اخواتك , لو كنت اتجوزت كريمة كان زمان حالي وحالكو غير كدة … تعرف يا احمد . اني شوفت كريمة بعد جوازها بكام سنة كدة عند مطعم كبير , عربية جوزها وَقَفت قدامي ونَزَل وبعدين راح فتحلها الباب وكان بيضحك وهي كمان كانت بتضحك ومبسوطة ومعاهم بنتين زي القمر سبحان الخلاق , هي ما شافتنيش , لكن اني بقى شوفتها وشوفت السعادة في عنيها وعنين جوزها , حسيت ان ربنا عوضها خير , وحسدت جوزها عليها , في الوقت ده بس حسيت ان كسوفها مني كان لاني غريب عنها وماخدتش عليا ومش معنى كدة ان ده هيفضل طبعها طول العمر زي ما كان متهيألي , فضلت واقف سرحان شوية وبعدين فوقت وخدت عربيتي ومشيت واني سرحان في اللي جرالي من بعدها , واتمنتلها السعادة اكتر واكتر وقولت ربنا يسامحني ع اللي عملته في نفسي وفي عيالي

هه يعني اني ما غلطتش لما اخترت هيام ؟

هيام بنت حلال وأصيلة وما تتعيبش , لولا حكاية الخلفة

اني هيام عندي اغلى من ألف ولد وبنت

ما بتشتاقش للذرية يا احمد ؟

بنشتاق يا حاج , لكن تكون من هيام مش من ست تانية

.............................. ربنا يكتبلك اللي فيه الخير يا ابني


***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ألا بالحق يا ماما حسين اخويا وبهيرة مراته وعيالهم  عاملين ايه ؟

كويسين زي القرود يا سامية , بتسألي عليهم ليه ؟

الله ! مش اخويا ومرات اخويا ووولاد اخويا ولازم اسأل عليهم !

اصيلة زي امك يا سامية يا حبيبتي , بقالي كتير ما روحتش لحسين , رجلي وجعاني مش قادرة اطلع السلم

يوووو يا ماما ما أنا قولتلك الف مرة اطلعي في الاسانسيرررر

لااااااااااا أنا قولت الفين وسبعوميت مرة حديد وبعيدددددددد

على راحتك يا ماما , بت يا شروووووووووق , يا شرررررررررروق , انتِ يا بت يا طرشششششششة

ييييييييي  ايه يا ماماااااااااا بعمل شاتنج

يا شيخة عملك اسود ومنيييييييييل , سيبي الهباب الكمبيوتر وتعالي هاتيلنا كوبيتين عصير أنا وستكككككك

يووووووووووووووووووو وادي الكمبيوتر , بلاش اعمل شاتنج واقعد اخدم فيكو بقىىىىىىى , نعم يا ست ماماااااااااا

روحي هاتي اتنين عصير جوافة من التلاجة

عصير جوافة ايه يا ماماااااااا ! اخواتي شربوووووووه

شربتوا تلاتة كيلو جواااااااااافة !!!

دول كانوا عايزين تاني وانا قولتلهم خلصصصصصص

شايفة يا ماما العيال وعمايلهم !!!!!!!

عيال ايه يا سامية يا بنتي , انتِ مخلفة غيلاااااااااااان

والله عندك حق يا ماما , روحي يا شروق اعمليلنا اتنين شاي أنا وستك

يوووووووووو يارب ارحمنييييييييي , هو انتِ ما بتبطليش طلبات ابدا يا مامااااااا !!!!

اخرسي جاتك قطع لسااااااااااانك بت زي عدمهاااااااا قاعدالي زي العمل الرضي في الشققققققققة , شايفة يا ماما البت وقلة ادبها ؟

يعني هي جايباه من برا ! طالعالك , طول عمرك قليلة الادب وكنتي مطلعة عنيااااااا

ايوة يا ماما بس مش بالطريقة دي , برضو كنت نافعاكِ وبساعدك في شغل البيت أنا وعايدة , لكن دي برووووووتة, بروتة , مش عايزة تتحرك من مكانهاااااااا ,من ساعة  ما اتخرجت من الكلية وهي أكل و مرعة وقلة صنعة,تصحى من النوم  تتكفي ع الكمبيوتر من غير ما تغسل وشها , ال وبنتي الوحيدة ال اللي بقول هتبقى سند ليا , عارفة يا ماما كل ما بشوف عمايل شروق دي بقول البت دي مش هتنفعني , أنا مش هينفعني غير ياسمين بنت اخوياااااااااا

ياسمين ! وهي بهيرة قليلة الاصل هترضى تبعتلك ياسمين تخدمك ؟

هههه ايوة هترضى , لما اجوز ياسمين لحسااااااااااااام

والله فكرة يا بت يا سامية , دي البت ياسمين شاطرة شطااااااااااارة , امها معلماها من صغرهااااااا , لهلوووووووبة , من طبيخ لكنس لمسح لغسيل , وما اقولكيش على نضافتها

ما أنا عارفة يا ماما , اومال أنا فكرت فيها لحسام ليه ! ما هو عشان تخدمني بدل المزغودة اللي اسمها شروق دددددددي

عندك حق والله , يا فرحتك يا بهيرة يا مرات ابني , صبرتي ونولتي , خدتوا الواد وخاله , لكن هو حسام ابنك لقى شقة ؟

اومااااااااال , خدناله شقة في المدن الجديدة , شقة ايه بقى يا ماماااااا سبعييييييييييين متر , اوضتين وصالة وحمام ومطبخ , جميييييييييلة , وهواها بحري , عيبها بس ان مافهاش مية وكهربا

عادي , وايه يعني , هو الناس طول عمرهم بالمية والكهربا ! دانا اتجوزت ابوكِ على لمبة جاز , والمية كنا بنجيبها بالجراكن

ايوة يا ماما بس الدنيا اتغيرت والعرايس ما بقوش يرضو بأي حاجة

يختي يحطوا وكستين على وكستهم , بيتأمروا على ايييييييييه ! شايفين العرسان داخلين خارجين ومش عارفين يودوهم فيييييييين !!! ده الشباب نشفان ريقهم ومتلطعين ع القهاوي مش لاقين يتجوزوا

يعني تفتكري حسين يوافق يا ماما ؟

وما يوافقش ليه يا بنتي ! هو حد لاقي عرسان اليومين دووووووول !

ايوة يا ماما بس ياسمين زي القمر والعرسان يخطفوها خطف

ماتغلاش عليكِ يا حبيبتي  , أنا موافقة , , ايدك في ايدي  نقرا الفاتحة

يلا يا ماما , بسم الله الرحمن الرحيم

***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
حسام

ايوة يا ماما

كلت وشبعت يا حبيبي ؟

اه يا ماما الاكل جميل تسلم ايدك

بالهنا والشفا ,  كنت عايزة اسألك ايه رأيك في ياسمين بنت خالك ؟

هههه عايزة تجوزيهالي ولا ايه ؟

ايوة , ايه رأيك ؟

حلوة , بصراحة حلوة قوي , هي دي الزوجة اللي بتمناها , الواحد يفتح باب الشقة كدة يلاقي قمر في وشه

يا ابني بلا قمر بلا شمس, أنا عايزة اجوزهالك عشان تجبهالي مرتين في الاسبوع تشوف طلباتي وتخدمني

طبعا يا ماما , يعني أنا هعزها عنك !!! أنا اجيبهالك لحد عندك حتى لو كل يوم

هههه ربنا يخليك يا حبيبي , ده العشم برضو يا حسام , طب أنا لما يجي ابوك هقوله واخد بعضي يوم الجمعة واروح لخالك حسين افرحه واقوله اننا عايزين ياسمين ليك

وانا وبابا مش هنروح معاكِ  ولا ايه ؟

لا انت تلبس وتروح دلوقتي عندهم , اهو برضو عشان يعرفوا انك مهتم بياسمين وشاريها

ههه فكرة والله , هتصل بيهم عشان اقولهم اننا رايح

تتصل بيهم ليه ! هو انت رايح عند حد غريب يا حبيبي !!! ده بيت عروستك

صح يا ماما , طب اخد معايا علبة شيكولاتة ؟

ليييييييييه !!! هو انت من أولها هتبعزق فلوسك يا ابني ! الشيكولاتة غاليييية , كدة هيطمعوا فينااااا

يعني اروح فاضي يا مامااااا !

لا يا حبيبي ما يرضنيش , برضو لازم تدخل عليهم بقيمتك , خد معاك اتنين كيلو يوستفندي


***********************
الجزء الخامس خلف هذه الجدران
بقلم هبة عبد العظيم نور
ممنوع النسخ أو أخذ سكرين شوت
***********************
ترررررررررررررررررررررررررررررررررن

افتحي يا ياسمين عشان ايدي مش فاضييييييية , لو طنط اشجان خليها تجيلي ع المطبخخخخخ

حاضر يا ماما , هلبس الإسدال وافتح

****
ايه ده ! حسام !!!

ههههه ازيك يا ياسمين

********************************

ولحد هنا وانتهت حلقات النهاردة,ومعادي معاكو يوم الأثنين القادم إن شاء الله

***

على فكرة يا جماعة والله انتظاركم للحلقات على قد ما هو بيسعدني لكن بيحسسني بتأنيب الضمير رغم اني لم ارتكب في حقكم معصية ههههه ..لازم تعرفوا ان الـتأخير في نزول الحلقات ده بيكون غصب عني..والله بكون مشغولة جداً..عشان كدة بقول ترقبوا الحلقات بعد المغرب ,هو ممكن طبعاً انزلها قبل كدة لو سنحت ليا الفرصة لكن انا ما بضمنش ظروفي ...ارجو ان حلقات النهاردة تحقق لكم المتعة والفائدة

شكراً لكم جميعاً..وشكراً للقراء الأعزاء اللي سجلوا في المدونة جديد وعلقوا لأول مرة زي القارئة العزيزة أم البنات ,نورتيني حبيبتي

شكراً لقرائي الأجانب ههههه,luli,Rania yahia,zeze abdelsalam,heba elemam,

,sun top

Gegy elatawy,faten salama,smsma Mohamed,,Aaaa,sanae alami,

وقرائي العرب هههه

أم عبد الرحمن أميرة علاء الدين,أسعى نحو التقوى ,أمل خيري ,نور,مريم


(هدى البليسي ) سعدت جداً عندما علمت انك قرأتي رواية زوجتي والمفتاح لأنها أحب رواياتي إلى قلبي ,فمهما كتبت من روايات تظل هي الحبيبة والقريبة وفتاتي المدللة ,لذا سعدت لقرائتك إياها ..ويسعدني تلقي استفسارك الذي ذكرتي غاليتي ,ضعيه في تعليق وسأرد عليه في الحلقة القادمة ..تحياتي لكِ

(أم حمزة ) عليها مخالفة وغرامة ويا الدفع يا التعليق ههه مفتقدينك غاليتي ومفتقدين تحليلاتك للأحداث

وفي ناس تانية مختفية وهما عارفين نفسهم أكيد,وحشتونا وفي انتظار تعليقاتكم

تعليقات

  1. ﻻ ﻻ ﻻ ﻻ ﻻاااااااااااا... ده اللي كنت خايفة منه... ده اللي كنت خايفة ليحصل... أنا قلبي كان حاسس و بدعي الفكرة دي متجيش على بال هوبة.... اجري يا مازن و الحق ياسمين حرام حراااااام حياة بهيرة ترجع ياسمين تعيشها نفسها حرااام... ده أنا هاين عليا أخش جوا الرواية و أطلع ياسمين منها!!! ماااااازن بسرررررعة بسرررررعة قبل ما حسين يوافق 😰😰😰😰😰
    بهيرة يا بهيرة إنت طيبة ماشي لكن ارحمي بنتك.. دي هي اللي حيلتك و معندكيش بنات غيرها حراااام حراااام حاسة قلبي هيوقف... بهيرة ارفضي ارفضي و متوافقيش حتى لو حسين زعل 😟😟😟😟
    ياسمينة حبيبة قلبي، قلبي معاكي و لو هوبة مشت كلام محروسة و بنتها على بهيرة و خلت حسين يوافق يجوزك حسام الزفت ده هاقعد على باب المدونة و أندب حظك ليل و نهار 😱😱😭😭😭 قال إيه هيجيبك كل يوم تخدمي أمه هو فاكر نفسه ملك زمانه و ﻻ إيه؟! 😏😏😏😏
    طبعاً هو عارف إن أي شاب يتمنى نظرة منك يا غالية يا قمر يا ياسمينة هو في زيك و ﻻ زي أمك العسل يا عسولة إنت يا ياسمين يللي كل ما بقرا اسمك بفتكر ياسمين بلدي..
    عادل ده نزل من عيني أكتر ما هو نازل... من زمان و أنا شايفاه مش راجل بجد، مش بيحق الحق و متذبذب دايماً... عارفة بجد خسارة أحمد في العيلة الغم دي... المهم إن عادل يسيب أحمد في حاله و ستيلا و آرتينا يبعدوا عن سكته... يا ريت عادل بجد مش يفكر يجوز أحمد من آرتينا أصل بصراحة مش بثق في أفكاره...
    توحاااا... أصبى من أي صبية فيكي يا اسكندرية!!!!! 😏😏😏😏
    معلش هقول إيه؟! عايزة تخربي على البنت المسكينة خطيبة ربيع!! يللا مش بعيد ربيع و خطيبته يخلصوا حق كوكب و بناتها منك و على كل ربنا بيسلط الظالم على الظالم و أعمالك مستنياكي تحصدي نتاجها...
    رامي مش عارفة يكون عندي أمل إن حد يجي ياخد بإيده للصح... مصيبة كل اللي حواليه بيشجعوه على الغلط و عصام مجرد كلام مش أفعال!!!! حاسة إن عصام هيخسر ابنه في يوم ممكن مخدرات و ﻻ حاجة... هيندم في وقت مش هينفعه الندم...

    حبيبتي يا هوبة عارفة و الله و مقدرة ظروفك و محدش بيعاتبك و ﻻ بيلومك... متضايقيش نفسك يا غالية و حقك تنزلي بالوقت اللي يناسبك لكن زي ما قلتلك صبري أصابه القحط و الجفاف عشان اﻷحداث سخنة جداً جداً جداً و المشكلة دلوقت قلبي هيفضل عند ياسمين لغاية اﻻتنين الجاي... عندي أمل ضعييييف إن بهيرة تنتفض و ترفض و تقول ﻻء ﻷول مرة... مش بس تقول ﻻء، ﻻاااا، عايزاها تقدر تمنع الجوازة دي من أساسها و الفكرة كلها تترفض...
    ربنا يسامحك يا حبيبتي خليتيني أفقد أعصابي و ﻷول مرة بشتم في الشخصيات... دايماً بمسك نفسي و لساني لكن النهار ده مقدرتش... كللللله إﻻ ياسمينة حبيبتي...

    ألف شكر ليكي يا قمر و جزاك الله كل خير و ربنا يسعد قلبك و يسامحك على القلق اللي هيرافقني طوال اﻷسبوع... 😅😅😅😅

    مستنية من دلوقت على نااااااااااار ربنا يصبرني 😅😅😅😅

    ردحذف
    الردود
    1. شكرا ليك يا اختي على هذا التعقيب الهادف هو نفس الكلام اللي انا حبا اقوله الا الياسمين حرام يذبل انا صبري نفذ مع بهيرة اعمل ايه مع ياسمين حبيبتي الاهي وكمان نفس رايي عن عادل لا اطيقه غير مسؤول بتاتا وشخصية ضعيفة و غير حازم وكمان تخميني عن ارتينا طلع نفس تخمينك
      من فضلك يا هوبة خلي زيارة الضفتين خفيفة وابعدي البنت عن احمد

      حذف
    2. ما هي هوبة زمان جابت صابرين و قعدتها في سكة أحمد... و دلوقت جابتلنا آرتينا الجريجي!! مش عارفة ليه بس خايفة المرة دي هوبة تلعب في عقل أحمد عشان الخلفة.. ما هو مفيش حد معصوم و أحمد ممكن يفكر بالخلفة ﻻ هو حرام و ﻻ عيب و خايفة هوبة تقول ده شرع ربنا و تجوزه 😰😰😰😰😰
      و اﻷحلى بقى لو بعد ما يتجوزها تطلع عاقر و هيام هي اللي تخلف بعد ما يكون قلبها اتكسر مليون حتة 😰😰😰😰
      ربنا يسامحك يا هوبة و الله بقيت أشك في أي حاجة و مش بستبعد أي فكرة طالما الرواية لسه مخلصتش و أعصابي باظت خلاص 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

      حذف
  2. هو مفيش حد هنا و ﻻ الصدمة منعت اﻷخوات من التعليق... 😅😅😅😅😅😅😅

    ردحذف
  3. بالنسبة لسلسلة "عاشقة اﻷسود" كنت زمان سألتي عن رأينا بها و قلتلك إني مقريتهاش و ﻻ اتشديت لها و وقتها طلبتي مني أقراها و أقولك رأيي بها و وعدتك إني هاقراها و قريتها فعلاً لكن من وقتها انقطعت عن عالم الفيس و لغاية دلوقت و عشان كده نسيت أقولك رأيي...
    بصراحة ندمت إني أول مرة سبتها من بدايتها، مش عارفة ليه مع إني عادة أي رواية ببتدي فيها ﻻزم أكملها و مش بكون رأي عنها لغاية ما خلصها!!!
    بجد السلسلة بكل أجزائها تحفففففة و مسبتهاش إﻻ لما خلصتها و مبسوطة جداً جداً جداً إني قريتها و بجد سلسلة فاقت الرووووعة...
    جزاك الله خيراً و جعلها في ميزان حسناتك كاتبتنا العزيزة

    ردحذف
  4. ربيع ده ابن أخت بدور؟؟؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. ﻻ ربيع مش ابن أخت بدور.. ابن أختها اسمه مجدي أو وجدي حاجة زي كده..

      حذف
  5. فين ضحى ؟؟؟
    مش هتخلص بقه من أدهم

    ردحذف
  6. ايه دا
    انا خايفة منك يمين بالله خايفة 😂😂😂
    اوهي يا استاذة هوووبة تصدميني بجوازة ياسمين من حسام
    بس اعتقد ياسمين مش هتوافق وابوها متحضر ومش هيجبرها على حاجه و بهييرة مش هتوافق بعد اللي شافته من العيلة الغم دي ممكن تطلق فيها 😂😂😂

    انا بكره ام حسين دي ولية ظالمة ومفترية آل ايدك ف ايدي نقرا الفاتحة .. اتفحت راسك يابعيدة انت وبناتك
    اوووعي يا استاذة هبه بلاش تكون ضحى تانية
    عادل ومغامراته
    الراجل دا سلبي لو عمل مع ادهم زي ما ابوه عمل معاه كان اتعدل حاله
    واوووووووعي ثم اوووووعي تخلي عادل يفكر مجردد تفكييير انه يجوزة بنت ستيلاااا
    ساعتها وربنا المعبود اقول لسعاد عايز يجوز بنت حبيبة القلب 😂😂

    تووحا يخربييتك مش هتتهدي ياولية شغاله خطف ف الرجاله
    بس شكل الواد دا هيكون ناصح وهيخليكي ع الحديدة 😂😂

    امال فين دنانير هي ماتت ولا ايه 😂😂

    ردحذف
  7. يا استاذة هوبة انت مبدعة
    بس نشفتي دمي ف موضوع حسام دا

    يخربيت امه عايزة تجوز ياسمين علشان تكون خدامة ليها

    اوووعي يا بهيييرة توافقي لو حكمت على طلاقك 😂😂

    ردحذف
  8. معتقدش انك هتصدمينها بجواز ياسمين من حسام.. اكيد طبعا ولا بهيره ولا حسين هيوافق.. وعندي احساس ان مازن هيسبق ويتقدملها.. اما قصه عادل سليم دي لذيذه..طمنينا بقي علي باقي الناس.. مشتاقه اعرف ضحي هيجرالعا ايه ولا بدور وسامي اخبارهم ايه.. تسلم ايدك يا حبيبتي 💕 💕

    ردحذف
  9. ههههههه انا قولت اديل هايغصب احمد يتجوز اربيتا علشان خاطر حبه القديم لكن ياهوبا انتي وضحتي السبب جواز عادل وكمان موضوع ياسمين ده يقلق يقلق يقلق يقلق جدا بس إن شاء الله بهيره حسين يرفضوا ويبطلوا سلبية شويه بقا أما رحمه وياسر شكلهم مش هيبقوا لبعض بس اللي نفسى فعلا افرح بيه احمد وهيام نفسي ربنا يرزقهم بالذرية الصالحة لأنهم صبروا كتير وربنا اكيد هايجازيهم على صبرهم ده

    ردحذف
  10. انا زعلانه منك يا هبة عشان بعلق ومش ذكرتي اسمي مع الجمع المبارك ههه
    ياريت يا هبه وارجو انك توافقي تنزلي يوم الاتنبن حلقتين ويوم الخميس حلقه واحده وخلينا نتابع بانتظام بدل ما نفضل منتظرين من اسبوع لاسبوع كده

    ردحذف
  11. راعي مشاعرنا يا هوبا 😭
    محنا حمل نكد كمان في حسام الأهبل
    وجدته المفترية 😫😫
    أحمد ينرحم، أشجان تقههر تقههر شخصيتها ضعيفة وماتعرف تربي 😒

    توحا : يارب ربيع ينتقم منها 🥊

    ( من بداية الرواية متخيلة الحج عادل نور الشريف وسعاد ( الكويتية سعاد الحوسني) مع ان الحمدلله تركت المسلسلات والافلام من زماان بس خيالي راح لهم 😀
    وكذا شخصية متخيلتها بشكل

    يعطيكِ العافية كاتبتنا العزيزة 💜💜

    متى تنزل على الأمازون 👀

    ردحذف
  12. هههههه
    حلوة قرائي الاجانب دول..انا افتكرت بجد وعمالة ادور على الاسامي الاجنبية اللي بتقرأ روايات بالعربي 😂😂
    بس جديدة استيلا دي...كانت مستخبية فين ؟؟
    تحفة بجد والله
    أرجوكي ...بلاش ياسمين تتجوز حسام ده شكله أهبل زي امه وسته
    ربنا يعوض صبرك خير يا بهيرة انتي وياسمين..وبعدين ياسمين بنجيب تقديرات كل سنة واحتمال تتعين في الكلية ازاي تتجوز واحد زي حسام شكله اصلا ما يديش على انه بيشتغل
    يارب تفركش الموضوع
    منتظرين بشوق جارف باقي الحلقات
    بالتوفيق ليكي يا حبيبتي
    💞💞💞

    ردحذف
  13. يا خبر 😨😨😰 لا لا لا لا
    ابوس إيدك إلا ياسمينة حبيبة قلبي كفاية بهيرة واللي هي مستحملاه من حماتها
    ياسمينة دي نسمة كدا وعسل نفسي تتجوز واحد محترم يسعدها ويقدرها ومش تتكرر تجربة أمها دي تاني
    عادل بقى ومغامراته وشكله لسه بيحب استيلا لكن المفيد في الموضوع فعلا إننا عرفنا أدهم جاب بوظانه منين 😦 بالوراثة من أبوه بس على أعلى شوية
    أم حسين دي ست مفترية وظالمة ومتكبرة ومغرورة ومش شايفة إلا نفسها وعيالها وبس قال ايه حطي إيدك في أيدي نقرأ الفاتحة وخلاص هي موافقة
    يبقى لازم الزواجة تتم 😡😡😡😡
    ايه الجبروت دا ربنا يريحنا منها بقى
    أما توحا دي مش عارفة بصراحة أعلق عليها بايه الست اتجننت هتاخد واحد من دور ابنها تتجوزه وقال ايه بتحب😕😕
    اصلها اصبى من اصبى صبي فيك يا اسكندرية 😅😅😅😅😅😅😅😅😅
    ربنا ينتقم منك يا بعيدة عمالة تخطف الرجاله من نسوانهم واحد من مراته والتاني من خطيبته . ربنا ياخدها الست الظالمة القوية المستقوية خطافة الرجاله 😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉😉
    تسلم إيدك يا استاذة هبه😙😙😙😙

    ردحذف
  14. تسلم ايدك يا جميل على الحلقات الجميلة
    منتظرين الحلقات الجايه بفارغ الصبر

    ردحذف
  15. الوليةام سونسون دى عاوز خمستاشر كف من ايدالحج سليم عشان تتعدل

    ردحذف
  16. الوليةام سونسون دى عاوز خمستاشر كف من ايدالحج سليم عشان تتعدل

    ردحذف
    الردود
    1. عندك حق تستاهل أكتر من كده 😂😂😂😂😂

      حذف
  17. هي لسه حماة بهيرة دي عايشة وبتوزع اذاها على بهيرة وولادها
    ده احنا قلنا ياسمين هتتجوز المعيد بتاعها تقوم تقع في ابن سامية لا يا هبة انت مش شريرة كده
    حكاية عادل مع الاجريج طويلة قوي... المهم أنه خد الدرس متأخر ياريت يسيب احمد في حاله بقى
    يارب ربيع يلهف فلوس توحا ويسيبها على الحديدة ويطلع عليها القديم والجديد
    يا ترى ايه دور ستيلا وارتينا في الأحداث الجاية
    دمت مبدعة 💞

    ردحذف
  18. تسلم ايدك يا هوبه.
    الناس المؤذيه بتفضل كده لحد اما تموت ومش بيهمها غير نفسها زى حماه بهيرة وتوحه اعوذ بالله ربنا يكفينا شرهم.


    كده عرفنا ادهم طالع لمين .
    في انتظار باقي الحلقات ربنا يقويكى ويجعل حروفك الهادفه دي في ميزان حسناتك

    ردحذف
  19. قصة عادل فظيعة يعني أدهم مش جايبه من بره كويس أن عادل عقل وماقلش يتزوج ستيلا كفاية عليه اشجان جمال تركي اصيل وسعاد ام جمال غجري جرئ اكتر من كدا يموت فيها الطمع وحش بردو

    وكله إلا ياسميييين دنا بطني وجعتني من الفكرة عشان بنت طيبة وعاقلة خسارتها في البهدلة مش معقول بهيرة ولا أبوها يرموها الرمية دي
    سلمت يداك 🌷

    ردحذف
  20. وبراحتك في تنزيل الحلقات مع تشوقنا الجامد بس انتي إنسان بردو وواردة تنشغلي ربنا يعينك ويقويكي
    موبايلي كان بيتصلح وكنت بدخل تفليته اقرء بالعافية من موبيل بنتي عشان كدا غبت في التعليقات وكنت زعلانة اوي عشان لازم تعبك يتقدر ولو بكلمة شكرا رغم أنها لا تغني شئا بس اقل تقدير لمجهودك
    سلمت وسلمت يداك 🌷

    ردحذف
  21. اكييييد لا ياسمين ولا بهيره هيوافقوا ع حسام لان كده هيتعاد حياه بهيره مع ام حسين...توحا بقى ربيع ممكن ياخد فلوسها يتجوز بيعا خطيبته ويضحك عليها لان هى بتقول هتجيبه بالمال...اهو ظهر ان ادهم طالع لابوه بس بتوسع وياترى ضحى عامله ايه ولسه مفيش اخبار عن بدور......تسلم ايدك والله تشويق الاحداث وابداع حضرتك ف سرد الروايه هو ده اللى مخلينا ملهوفين ع الحلقات وطبعا ربنا يعينك ويوفقك واحنا مقدرين وانتظارك ان شاء الله😘😘😘😘😘

    ردحذف
  22. ماشاء الله ياهوبة دايما مبدعة
    انا متبعاكي من زمان علي اخوات طريق الإسلام من بداية الرواية وقرات كل رواياتك وبطلت ادخل المنتدي وبدخله كل فترة مخصوص اشوفك نزلتي باقي الرواية ولا لاء متعرفيش فرحت آد إيه لما لقيت لينك المدونة وباقي الرواية عليها بس ليا طلب وأنتي كريمة ومش هتردي طلبي ارجوووووكي زودي الحلقات شوية لأني هيحصلي حاجة من كتر التفكير في الرواية
    انا قرأت كل روايات علي اخوات طريق الإسلام من كام سنة وبفكر اخلي بنتي تقراء رواية زوجتي والمفتاح ورواية زوجتي وحافة الهاوية ومترددة شوري عليا بنتي عمرها ١٣سنة اخليها تقرأهم؟؟؟؟؟؟

    ردحذف
  23. يمكن ادهم يتجوز بنت ستيلا و يطلق ضحي و يريحنا
    تسلمي ا .هبة
    الرواية دي غالبا يتدور حول كل واحد بيطلع ذي ابوع او امه
    و انه غياب دور الاب المربي شر عظيم و سوء اختيار الزوجة شر اعظم

    ردحذف
  24. هدى البليسى
    حبيبتي الناس كلها بتصرخ أوعى تجوزي ياسمين لحسام نعمل ثورة انتى حرة معرفناش مصير ام دنانير اختفت وبدور مش هتظهر تانى ولا ايه حاسة انها هترجع ومعاها ابن سامي بس شكل الأحداث محملة بمفاجآت غير متوقعة منتظرين على نار
    سعيدة جدا انك اهتميتى بتعليقي واستفساري بخصوص رواية زوجتي والمفتاح كان عن الأحداث التاريخية في الرواية كلنا عارفين مخطط الغرب في نشر الفساد والانحلال في مصر وللأسف نجحوا إلى حد كبير بس بالنسبة لسعد زغلول وثورة 1919 اللي كلنا درسناها معتقدتش انه كان بيحرض على الفساد او بيحرض ضد الدين فهل ما ورد فى الرواية مجرد خيال ولا ايه

    ردحذف
  25. مش قادرة أبطل تفكير بياسمين... خايفة حسين يوافق و يجبر بهيرة إنها توافق!!! ساعتها ياسمين أكيد هتلجأ لخالها حودة العسل و هو اللي هيمنع الجوازة المهببة دي... أو إن حسين و بهيرة يختلفوا و بهيرة هي اللي تطلب من أخوها يساعدها عشان يمنع الجوازة دي

    ردحذف
  26. لا اعتقد ان بهبووورة العاقلة العسل دي ممكن تلجأ لحد علشان يقنع جوزها
    حسين اكيد هياخد رأي ياسمين وياسمين هترفض وهو مش هيغصبها على حاجه
    بس الخوف من الحيزبونة ام حسين
    ربنا يستر يا استاذة هوبة
    خايفة منك ومش عارفة اتوقعك

    ردحذف
    الردود
    1. حسين دايماً بيوافق والدته و يراضيها و خايفة المرة دي يعمل كده... بس يعني لو حسين وافق بهيرة هتسكت؟؟! ﻻ مينفعش كده ﻻزم حد يوقف محروسة و سامية و يمنع الجوازة دي

      حذف
    2. ههههههه
      لا مش دايما موافقها باع الارض عشان يسكن عياله سكن واسع و يدعوله مع عدم موافقة امه
      لا اعتقد انه هيقبل

      حذف
    3. تسمع هوبة منك و تريحلنا أعصابنا 😅😅😅😅

      حذف
  27. بصراحه بقي انا مش قلقانه علي ياسمين لان اكيد صبر بهيره هيكون جزاءه عظيم وكمان حسين انسان كويس جدا واتوقع ان ده سبب صبرها علي امه وده درس لكل الرجال انهم لما يحسنوا معاملة زوجاتهم بيشجعوها تستحمل اهله وتكون سبب في برهم فباذن الله ربنا هينصر بهيره لانه هبه حبيبتنا قالتلنا ان ده الحصاد يعني كل واحد هياخد جزاءه وبهيره طول الروايه كانت مثال لكل حاجه حلوه للام والزوجة وزوجة الابن والابنه والاخت بجد نفسي اكون زيها طبعا عادل ده انسان جواه خير لكن مش متوظف صح زيه زي ناس،كتيييييير حوالينا نفسي افرح لاحمد وضحي اوي اوي اوي

    ردحذف
    الردود
    1. لكن هي قالت إن ده مش معناه إن الثواب أو العقاب ﻻزم هيتحقق في الدنيا و ممكن يتجمع كله للآخرة.. يعني ممكن أحمد و هيام يفضلوا من غير خلفة و ضحى تفضل مرات أدهم لغاية ما حد فيهم يموت

      حذف
  28. يااااه... لسه فاضل بكرا و بعده و بعدها تنزل الحلقات الجديدة 😍😍😍😍

    ردحذف
  29. قراءة التعليقات بعد كل حلقة اصبحت عادة الزامية عندي اجد ان الاعلبية عندهم نفس التحليلات والتخمينات حول الحداث وايضا نفس المخاوف وكذا نفس الرغبات حول نشر اكثر من حلقتين في الاسبع
    بارك الله فيك يا مبدعتنا الغالية

    ردحذف
    الردود
    1. مش بس بعد قراءة الحلقة... ﻻ ده بقى الروتين اليومي كل يوم بدخل المدونة و بشوف التعليقات لو في جديد عشان أخفف من التوتر و القلق بسبب الحلقات اللي نزلت و اللي هتنزل

      حذف
  30. يا جماعة أنا خايفة جداً...
    كلنا عارفين إن هوبة زمان جابت صابرين و قعدتها في سكة أحمد... و دلوقت جابتلنا آرتينا الجريجي!! مش عارفة ليه بس خايفة المرة دي هوبة تلعب في عقل أحمد عشان الخلفة خصوصاً إن بقاله مدة طويلة متجوز و مفيش عيال لغاية دلوقت.. ما هو مفيش حد معصوم و أحمد ممكن يفكر بالخلفة ﻻ هو حرام و ﻻ عيب و خايفة هوبة تقول ده شرع ربنا و تجوزه 😰😰😰😰😰
    و اﻷحلى بقى لو بعد ما يتجوزها تطلع عاقر و هيام هي اللي تخلف بعد ما يكون قلبها اتكسر مليون حتة 😰😰😰😰
    ربنا يسامحك يا هوبة و الله بقيت أشك في أي حاجة و مش بستبعد أي فكرة طالما الرواية لسه مخلصتش و أعصابي باظت خلاص 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

    ردحذف
  31. الأسبوع طويييييل قوي
    نحن ننتظر الإثنين بفارغ الصبر

    ردحذف
  32. عسل ياهوبا والحلقه جميله اوي بس انا عرفت ادهم طالع لمين علي راي احمد وعادل عرف يفرق دلوقتي ان غلط في حق كريمه بس ربنا عوضها خير زي ماهو قال وفعلا التربيه بتفرق بس سبحان الله احمد مش لايق يبقي من العيله دي خالص ورحمه هي فعلا متهوره جدا بس عجبني موقفها من كلام ياسر وهو بيخاف عليها وبتسمع كلامه بس حسه انهم مش لبعض اما بقي ياسمين ربنا يستر وحسين ميوفقش عشان اخواته ومامته دول معندهمش دم بس ان شاء الله مش هيوفقوا وتوحه بقي مسخره ال بتحب بس احسن ربيع ده هو اللي هيخلص حق الحاج مرشدي ❤️❤️في انتظار الحلقات يا هوبا متشوقين للاحداث

    ردحذف
  33. معقولة يا هوبة أكون أسأت الظن بستيلا و تطلع بنت حلال هي و بنتها و يكون عندها دوا لهيام زي عشبة أو حاجة مثلاً تساعدها على الحمل!!! 😍😍😍😍
    و ﻻ وجودهم دلوقت له علاقة بأدهم مش بأحمد؟!!
    مش عارفة أفكار كتيرة في دماغي بتوقع تحصل لكن الحمد لله أظن النهار ده الحلقات هتوضح شوية سبب ظهور ستيلا و آرتينا...
    مش قاااادرة أستنى 😅😅😅😅😅

    ردحذف
  34. صباحكم خير يا حلوين 🌹
    النهاردة الاتنين واحنا كلنا منتظرين الحلقات على أمل فرحة وسعادة وكل واحد زرع شئ يحصده ...
    بالتوفيق أستاذة هبة
    💖💖💖

    ردحذف
    الردود
    1. صباح النور يا قمر...
      و الله بعد كلام هوبة إن "مش شرط المسيء يتعاقب في الدنيا أو المحسن يكسب فيها" بقيت خايفة و أملي بيتناقص كل حلقة 😟😟😟

      حذف
  35. الاسبوع طويل اوى يا استاذة هبة
    ياسلام لو تدخلى على قلوبنا السرور وتخليها اتنين وخميس او اى يومين فى الاسبوع 😃😃😃
    الصراحة اليوم اللى بتنزل فيه الرواية بصحى من النوم كدة سعيدة ومستنية الفقرة الترفيهية واجيب شوكولاتاية واقعد اقرا بمزاج😁😁😁

    ردحذف
  36. لا اكيد حسين مش هيوافق على حسام طالما ياسمين رافضة ايه اللى يخليه يغصبها يعنى هو انسان متدين وكويس اى نعم سلبى قدام مامته شوية بس مش لدرجة جواز بنته
    مستنية بقا اطمن على بدور ودراهم وعصمت وباقى الشلة
    والبت اليونانية دى خلى ادهم يتجوزها ويطلق ضحى ايه رايكوا 😀

    ردحذف
    الردود
    1. يا ريت بجد مش بس حسين يترك الخيار لياسمين ﻻ و يا ريت ياسمين ترفض ﻷحسن خايفة حسين يطلع عاقل و ياسمين هي اللي توافق لو محروسة قالتلها توافق.... و أدهم ممكن يتجوز آرتينا و يسيب ضحى على ذمته ﻻ هي مطلقة و ﻻ متجوزة آه معلش ما هو أنا بقيت أتوقع الشر قبل ما يحصل 😅😅😅😅

      حذف
  37. هو خالد خلاص دوره انتهى و مش هيظهر في الحصاد و ﻻ إيه؟؟؟ و ﻻ خالد هيتجوز آرتينا؟!!!
    أنا قاعدة أهو مستنية كل شخصية في الرواية هيحصل لها إيه 😁😁😁

    ردحذف
  38. يلا بقا ياهوبا مستنياكي من يوم الإثنين اللي فات بفارغ الصبر

    ردحذف
  39. هي قالت بعد المغرب و لو فيها تنزل قبل كده هتنزلها إن شاء الله.. ربنا ييسرلها عشان بنتظر الحلقة الجاية قبل ما أقرا الحلقة اللي نزلت

    ردحذف
  40. منتظريييييييييييين

    ردحذف
  41. رامي وأيتن نسخة من مامتهم نفس التفاهة ونفس الدماغ لان امهم مداخلهم في مجتمها النوادي والحفلات مع غياب الاب ومش بيحاول يشدهم من وهما صغيرين لجدتهم امينة ويقربهم من عيال ماجد هو بيدور على ملذاته وفي الاخر هيحصد كل اللي زرعه

    معظم الاباء والامهات شايفين ان احتياجا الطفل انه ياكل كويس ويلبس كويس ويدخل مدرسة نضيفة ويتعب ويكد في تحصيل هذا وفي المقابل هو بعيد عن ابنه مش بيدله حنان ودي اعظم حاجة يريدها الطفل العيل مبيفرقش معاها اكل ايه وشرب ايه كل يوم بياكل نفس الصنف مش بيلبس لبس ع الموضة هو عايز يحس بالامان والحنان وده اللي بيشكل شخصيته ويطلع سوي نفسيا عشان كده ممكن نلاقي حد غني جدا ومريض بداء السرقة
    لواسترجعنا ايام الطفولة مش هنتذكر انواع الاكل والترفيه لكن محفور في ذهننا مواقف الحنية والآساوة من اهلنا

    ايه الفايدة لما الام تشتغل وتحط عيالها في حضانةعشان تاكلهم لحمة وفراخ او تدخلهم مدرسة غالية وتقول انا بتعب عشانهم لا انتي بتتعبي او بتتعب عشان نفسك ومظهرك .

    ردحذف
  42. توحا امر طبيعى انها تفكر في راجل يملا فراغها وخصوصا مع عدم وجود الدين


    اما قصة ستيلا ولا كان ع البال القصة دي
    خيالك هيودينا فين ياهوبة
    عرفنا اتصاحب على حامد ازاي
    حامد من صغره مستقيم
    وشدة ابو عادل غلط تخلي الولد ينفر ويعمل اللي عايزه بس في اباء فاهمة ان دي التربية وفي الاخر عمل اللي عايزة وماطاوعش امه ماصدق بقى ان ابوه مات

    ردحذف
  43. واخيرا مهما طلعنا من فوايد مش هتخلص لان الرواية مليئة بالعبر
    اذكر موقف حدث معي معلمة القرآن بتاعتي كانت تحكي لي ولزميلتي ان ابنها عايزة يتزوج وهو مش ملتزم فامه-المعلمة- بتقول خايفة اجبله واحدة ملتزمة وهو مش ملتزم ده عايز واحد شبهه فتذكرت حينها نسرين وضحي فقولتها بثورة لا يامعلمة لازم تشوفيله اخت ملتزمة هي اللي هتربي ولاده وان شاء الله تبقى سبب في هدايته دي ام احفادك

    ردحذف

إرسال تعليق