مصطبة العصاري (2)







بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على سيد المرسلين وعلى آله وأصحابه أجمعين


أهلاً بيكو على مصطبتكو ,مش هرحب بيكو عشان انتو اصحاب المصطبة واللمة الحلوة ما تحلاش غير بيكو ,قبل ما نصب الشاي الفلاحي الجميل ده ,نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم ونحمد رب العالمين على نعمه العظيمة علينا ,ونصلي على سيدنا محمد نبينا عليه أفضل الصلاة وأتم التسليم

عمنا الشاعر أحمد شوقي قال

قم للمعلم وفه التبجيلا,كاد المعلم أن يكون رسولا
أعلمت أشرف أو أجل من الذي ,يبني وينشيء أنفساً وعقولا!

قد أيه بيتين شعر في قمة الروعة وفي صميم الصميم,لكن بصراحة ما ينطبقوش على كل المعلمين ,في معلمين دمرت أجيال ,في معلمين كانوا اسوة سيئة جدا للطلبة ,عندي حكايات كتير قوي ومختلفة عن معلمين ,في منهم له أثر طيب في نفسي وفي منهم بدعي عليهم كل ما افتكرهم ههه اكيد كلنا كدة ..لكن حابة اذكر الحكاية دي النهاردة على مصطبتنا الحلوة , اشربوا الشاي كدة وركزوا معايا يمكن تطلعوا بمعنى ولا عبرة

واحنا في تانية ثانوي جالنا مدرس فرنساوي من الصعيد,شاب صغير وخريج جديد, وبالطبع لسة في بداية حياته ومحتاج يثبت نفسه كمدرس جيد ,وكان معيار المدرس الجيد هو اقبال الطالبات والتهافت على اخد دروس خصوصية عنده ,وفعلا أصبح عنده عدد هائل من الطالبات بياخدوا دروس خصوصية.ولأني لقيت نفسي ضعيفة في اللغة الفرنسية ,طلبت منه يديني درس خاص ,وكان رجائي الوحيد إني أخد الدرس لوحدي نظرا لضعفي في اللغة ,ووجود طالبات آخريات معايا مش هيخلي المدرس مركز بشكل كافي في رفع مستوايا ,لكن لما طلبت منه كدة رفض وبشدة وكان حجته إن كدة هدفع كتير قوي,لكن أنا قلتله مش مشكلة الفلوس ,أنا ضعيفة ومحتاجة اهتمام ينصب عليا لوحدي ,لكن رفض وقال ان وجود بنات تانيين هيشجعني ويحفزني للتفوق...في الحقيقة ماكنش ده هدفه الحقيقي ,هدفه الحقيقي هو جمع أكبر عدد من البنات في وقت واحد لضيق وقته ولأنه مش عايز يخسر فلوس أي بنت عايزة درس ..المهم ما كانش قدامي غير إني أرضى بالتلات بنات اللي فرضهم عليا ...مرت السنة وحقيقي ما استفادتش ولا مستوايا اتحسن ,ده لأن كان اسلوبه هو شرح شرح شرح من غير حتى ما يتأكد احنا فاهمين ولا لأ..كم هائل من الأوراق اللي حسستني أن اللغة الفرنسية أشبه بالهيرغلوفية القديمة ..ومع ذلك في السنة اللي بعدها اخدت زميلاتي وروحنا لنفس المدرس نطلب منه درس فرنساوي خاص ( وانا بعتبر ده نوع من الغباء وسوء التصرف ) لكن يمكن اقبال البنات على المدرس ده عمل نوع من الإيحاء بأفضليته ,وان اللي ما استفادش يبقى العيب فيه مش في المدرس ,كنت بقنع نفسي بكدة ...المهم اننا لما انتظرنا المدرس في ساحة المدرسة,وقولناله مسيه احنا عايزين درس ,لقيناه بيتعالى علينا ,وده طبعا لانه نجح بشكل كبير وحس بنرجسية غريبة ..ما بصش علينا أصلا وقال ماعنديش وقت وسابنا ومشي ,طبعا كلنا اتضايقنا وزميلاتي قالوا  دي قلة ذوق,ازاي يسيبنا ويمشي واحنا بنكلمه !..لكن انا عن نفسي في اللحظة دي قررت إني مش هطلب منه الدرس تاني ,وده لاني ما اتعودتش اترجى حد ولا اتنازل عن كرامتي عشان مصلحتي ..قررت اني هكلم المدرس اللي بيدرسلنا في الفصل ,وده كان أستاذ كبير في السن ورجل فاضل ,بس للحقيقة انا لجأتله كبديل وكرد للإهانة .. وسبحان الله وانا واقفة معاه بطلب منه يديني درس عدا المدرس المتعالي, ولما شافني اتصدم ووقف في مكانه وأطال النظر إلينا وبعدها مشي ,وانا كملت كلامي مع المدرس اللي احترم رغبتي في اني عايزة الدرس لوحدي لاني ضغيفة في الفرنساوي ...وكان وجود المدرس الفاضل ده في حياتي نقلة كبيرة قوي وكأنه هدية من عند ربنا ...كان انسان راقي جدا ومتحضر ومن ناس زمان المحافظين على أجمل تفاصيل الحياة ..اتعلمت منه دروس أخلاقية قبل الدروس الفرنسية ..وكان الدرس الأهم والمحوري اللي علمهولي في حياتي هو اللي هحكيه ده ...أول مرة جه اداني الدرس واللي كان عبارة عن ساعة واحدة في الأسبوع مش أكتر ,لكن اجتهد انه يفهمني ويعلمني بدقة مطلقة ويسألني دايماً عشان يتأكد إني منتبهة ,وطبعاُ اداني واجبات عشان اعملها ..لكن انا للأسف أهملت الواجبات وما عملتهاش ,لما جه الحصة اللي بعدها سألني ,عملتِ الديفوار مودمازيل ؟ قلتله لأ ..طبعا بصلي بضيق ,ولملم أوراقه وشال القلم بتاعه وقام وقف وقالي ,لما تحترمي الحصة وتلتزمي بالديفوار ابقي كلميني على الرقم ده ...ساب الرقم ومشي ,وحسيت ساعتها اني مش قدام انسان مادي ,اهم حاجة عنده ياخد فلوس وخلاص ,لكن هو حط شرط لمجيئه واستمراره معايا إني التزم واجتهد ..وحسيت نفسي في الوقت ده طالبة فاشلة وغير جديرة بالأستاذ العظيم ده.عشان كدة فتحت الكتاب وعملت كل الواجبات وذاكرت كل كلمة في الدرس كويس قوي ,وتاني يوم اتصلت بيه وقلتله انا عملت كل الديفوار مسيه ,قالي يعني خلاص هتلتزمي؟قلت ايوة خلاص إن شاء الله ,قالي معادنا الحصة الجاية إن شاء الله ,وفعلاً أستاذي العزيز لم يدخر جهدا في رفع مستوايا في اللغة الفرنسية,لدرجة انه ما كانش بيكتفي بالمنهج ,لكن كان بيجيبلي مقالات من مجلات فرنسية ويساعدني في ترجمتها ,كانت الحصة اللي ما بتزيدش عن ساعة في الأسبوع ,كأنها كورس فرنساوي مكثف بطلع منه بكم هائل من المعلومات والمهارات اللغوية ,أصبح الفرنساوي بالنسبة لي لغة ممتعة جداً ومن أيسر ما يكون ..لدرجة ان في اخر السنة في امتحان الفرنساوي,ترجمت الورقة كلمة كلمة وكنت فرحانة قوي وانا بجاوب باستفاضة عن كل الأسئلة ..خرجت من لجنة الإمتحان لقيت كتير قوي من البنات بيعيطوا وبيشتكوا من صعوبة الإمتحان ,في الوقت ده دعيت لأستاذي الفاضل ..ما انساش فرحته لما ظهرت النتيجة واتصلت بيه اقوله اني جبت 27 من 30 في الفرنساوي ,فرح قوي ودعالي بالتوفيق .ومن وقتها طبعا ما اعرفش عنه حاجة ,لكن مش بنساه من الدعاء ودائما اذكر القصة دي واقول قد ايه كان انسان رائع واتعلمت منه كتير
واسلوبه في التدريس هو الأسلوب اللي انتهجته بعد كدة لما اشتغلت مدرسة لغة انجليزية  لعدد من الطلاب .ما كنتش بكتفي بالمنهج وكنت بدرس للطلبة مناهج اضافية وقصص ومحادثات ..يعني استاذي العزيز علمني الكثير على المستوى العلمي والخلقي ....حقيقي في ناس بيكونوا مش مجرد أشخاص عاديين في حياتنا ,لكن بيكونوا علامات بارزة وبيسيبوا أطيب أثر .....رحمة الله على أستاذي العزيز حياً أو ميتاً

يلا خلصنا حكايتنا النهاردة ,تبقوا تيجوا يوم الحد الجاي هتلاقوني قاعدة ان شاء الله ,كل يوم حد هستناكو على المصطبة ,يلا طريق السلامة ,سكتكو خضرة إن شاء الله هههه ما تنسوش ذكر الله

سبحان الله ,الحمدلله ,لا إله إلا الله ,الله أكبر ,لا حول ولا قوة إلا بالله


تعليقات

  1. فعلا والله صح كلامك
    بس للأسف الزمن بيتغير والأخلاق بتتغير
    المدرس دلوقتي صعب جدا تلاقي مدرس وعنده ضمير الا من رحم ربي
    لازم يكون فيه عيب يكرهك في التعليم كله يأما اخلاقياته مش تمام
    يأما مادي وخلاص اهم حاجه ياخد فلوسه
    يأما ضعيف اصلا في المادة
    في الزمن دا صار من الصعب جدا انك تلاقى مدرس جمع بين العلم و الاخلاق والضمير والمبادئ
    والمدرسين انقسموا قسمين
    اما مدرس شخصية ضعيفة لدرجة أن يستهزئ به الطالب ويعمل فيه مقالب ليضحك زملائه
    او مدرس عنيف شديد لا يتعامل مع الطلبة بآدمية اصلا وانما يعاملهم كأنهم أغبياء أو حمقى أو متخلفين
    والأشد صعوبة من يعاملهم كالبهائم
    ربنا يرحمنا في هذا الزمان الصعب

    ردحذف
    الردود
    1. اهلا ميرو حبيبتي. والله انا اتفق معاكي ان نسبة كبيرة من المدرسين اصبحوا لا يطاقوا بسبب السعي وراء المادة. ونسبة كبيرة اخلاقياتهم بقت صعب. لكن الخير موجود دايما الحمدلله. وفي نماذج مشرفة.. ومش هنلوم على المدرسين بس في تغير الاخلاق والقيم. ناس كتير قوي اتغيروا لدرجة ان المجتمع بقى مخيف. وده على مستوى العالم العربي كله.. ربنا يرحمنا برحمته ويرزقنا صحبة اهل الخير والصلاح ويجعلنا منهم اللهم امين

      حذف
  2. بسم الله الرحمن الرحيم و الحمد لله رب العالمين و الصلاة والسلام على سيدنا محمد و على آله و صحبه أجمعين

    و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

    صدقت يا حبيبتي...
    للأسف نسبة المدرسين التجاريين بازدياد... و في نفس الوقت نسبة الطلاب المهملين اللي مش بيظهروا أي احترام للأساتذة كبيرة جداً...
    العلاقة بين الأستاذ و الطالب بقت بشعة جداً ﻻ ده بيخلص في عمله و ﻻ ده بيحترم اللي واقف على رجليه عشان يشرح له الدروس...
    و للأسف المدرسين اللي همهم تنشئة اﻷجيال بشكل صحيح و تزويدهم بالعلم بقت وظيفتهم حمل تقيل و بيعانوا من نتيجة إهمال زمايلهم اللامسؤولين و أفعال الطلاب اللي واخدين الدراسة و المدرسة سكة عشان يصاحبوا زمايلهم من الجنس الآخر و يعيشوا حياة اللهو و اﻻستهتار... أما الطلاب اللي هدفهم يتعلموا و يجتهدوا فدول للأسف برضو بيعانوا من نفس اﻷساتذة و الطلاب اللي سبق و ذكرتهم...
    حكاية في الصميم فعلا ﻷن تدهور المجتمات مرتبطة بتفشي الجهل و اللامسؤولية...
    معلش أنا شربت قهوة المرة دي عشان جيت المصطبة النهار ده الصبح ^_^
    في انتظار لقاءنا اﻷسبوع الجاي بإذن الله أستودعك الله غاليتي ♥♥♥

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا عندك حق يا لولي.. الف هنا القهوة ههه

      حذف
  3. عندك حق والله المعلمين بأخلاقهم بيفعلوا الكثير وبيبقى لهم أثر كبير جدا في حياة الطلاب وعلى أخلاقهم على مدى العمر أنا مازلت أتذكر معلمات وأنا في الابتدائي ماشاء الله قمة في الروعة تأثرت بهم دينيا و أخلاقيا وسبحان الله في كلمات مازالت ترد على ذهني وأتذكرها جيدا وكأني أسمعها الان
    التعليم رسالة عظيمة يجب على من يؤديها يؤديها بحقها

    ردحذف
    الردود
    1. حقا نتذكر اساتذتنا الأفاضل بكل الخير. بارك الله فيكي ام عبد الله. حقا رسالة عظيمة

      حذف
  4. سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا طيبا مباركا فيه...
    🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
    ما شاءالله ... ربنا يبارك له هو وكل معلم فاضل زيه يرتقي بالروح والأخلاق قبل المادة..
    🌷دُمتي متألقة🌷

    ردحذف
    الردود
    1. اللهم امين حبيبتي.. دمتي بكل الخير دكتورة رشا

      حذف
  5. ماشاء الله
    المعلم لو اتخذ منهجة رسالة مش وسيلة لتحسين الدخل هتفرق كتيييير اوووي

    مهنة التدريس مهنة عظييمة
    وقيمة جدا

    تسلمي يا استاذة هوبة 💘💘

    بحبك ف الله

    ردحذف
    الردود
    1. فعلا يا ام عبد الرحمن.. تسلمي حبيبتي.. احبك الذي احببتني فيه حبيبتي

      حذف
  6. فعلا الاخلاق بقت في انحدار مش المدرسين بس كمان اولياء الامور انا اتعرفت علي واحده بتخلي ولادها يضربوا اي حد يضايقهم يعني لذا كان مدرس تقوله اللي يضربك اضربه بدل ما تحلي الموضوع بأدب لو المدرس غلط تقولي لابنك اللي عنده ٩ سنين يضرب المدرسين وكمان ابنها اللي عنده ٧ سنين ضرب ام ولد صاحبه عشان بتحوشه عن ابنها للاسف الناس دي فاكره انها كده شاطره.. دومتي متألقة طبعا استاذتنا

    ردحذف
  7. القصة دية اكيد بمناسبة دخول المدارس عشان تقلبي علينا المواجع :(

    ردحذف
  8. ماشاءالله تسلم اديكي
    اتكلمتي في موضوع مهم جدا
    وخصوصا ضمير المدرس اللي اول مااتوظف اخد عهد علي نفسه انه يخدم مهنته وانه يقدم جيل للمستقبل يكون حاصل على شهاده يستحقها بجداره ويساعد بيها كل محتاج على عكس اللي بيحصلوا على شهادات ورقيه بمعنى انهم لايفقهوا بها شيء وتجديه الطبيب يموت تحت ايده آلاف المرضى والمهندس اللي اتدمرت بيوت على ايده
    واسأل الله العظيم ان ارى في شبابنا الإخلاص في القول والعمل وان كل صاحب مهنه يديها حقها حبا"في نشر العلم كما يجب وليس جمع المال الفاني
    بوركتي وجعل الله ماكتبتي وقدمتي في ميزان حسناتك

    ردحذف
  9. والله كنت لسه بتكلم ع مدرسه ابنى ف الفصل ع انها فعلا مكملناش اسبوع وابنى حس ان العربى صعب جداااا ومفيش شرح كافى ولا فاهم ومع العلم كانت شكوى جماعيه من كل الفصل...

    قلبتى المواجع....دمتى مبدعه🌷

    ردحذف
  10. سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
    جزاكى الله كل خير الشاي جميل والمصطبة جميلة واللمة جميلة
    💞

    ردحذف

إرسال تعليق